Gå till innehåll

Ni som kört "wavebox" länge (utvärdering så här några år senare)...


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej,

Wavebox platsar väl under "pumpar"? Annars kan nån mod flytta på tråden.

När Tunze precis lanserat sin "wavebox" för några år sedan var det många (inkl. undertecknad) som var skeptiska till hur de skulle påverka både silikonfogar och ställningar. Tror Tunze själva rekommenderade att inte använda traditionell aluställning då den kunde "nötas ut" av det konstanta viktfördelningsskiftet. Så nu några år efter att de gått "varma" hos akvarister, hur funkar det? Vet att jag själv var extremt intresserad, men inte vågade pga ovan nämnda anledningar innan den blev mer hushållstestad så att säga.

Ni som kört dem under längre tid, hur har det gått? Vad har Ni för mått på akvarier och vad har Ni för ställningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört en nano wavebox lite mer än ett år nu och märker ingenting när det gäller ställningen. 400 liter i karet och 40 x 20 stålställning. Vågen är knappt 1 cm men den gör gott för korallerna.

Men sidkrafterna är små. Räkna med att det är 400 kg vatten som skall flyttas 2 mm i genomsnitt på 2? sekunder. Jag får det till 0,8 N vilket motsvarar ungefär 80 gram åt ena eller andra hållet.

Tyngden varierar mer: stativet har 4 ben i hörnen vilket gör att den sida där vågen är högst har i medeltal ungefär 2,5 mm högre vatten vilket medför ungefär 2,5/ 450 större tyngd. Mindre än 1% alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...