Gå till innehåll

Reflektorer och ev nya rör till Juwels T5


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har en Euphyllia som ser lite blek ut, kan tydligen bero på för lite ljus. Den "blåser" dock upp sig rejält.

Funderar på att skaffa 2st reflektorer och kanske byta rör. Det är idag 2x45W på 180 liter.

Är Juwels egna reflektorer helt OK?

Gällande lysrören så funderar jag på deras Marinerör med färgtemp 15000K. har idag deras 9000K rör. Passar de bättre för mjuka & LPS:ers tillväxt?

Bild på Euphyllian:

image_zps1ca054fc.jpg

Juwels reflektor

IMG_1235.jpg

Juwel Marine 15000k

t_5490.jpg

Rören jag har idag

t_5474.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juwel reflektorerna funkar bra.

Marinerören ska du absolut köra på.

Altrenativt ett vitt runt 10000k och ett actinic runt 20000k om det finns, juwel har väl lite special när det gäller deras ramper.

Kan du köra dom så dom tänds ett och ett så är det att föredra. Ett actinicrör ger riktigt skön fluorocerande effekt om det får lysa ensam på morgon och kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

2x45w på 180 liter verkar alldeles för lite tycker jag.

Har själv ett RSM 130D och den kör med 2x55W för 130L.

Kul och se hur den tar sig med mera ljus.....lägg gärna upp lite bilder på hur det har gått med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

2x45w på 180 liter verkar alldeles för lite tycker jag.

Har själv ett RSM 130D och den kör med 2x55W för 130L.

Kul och se hur den tar sig med mera ljus.....lägg gärna upp lite bilder på hur det har gått med den.

Absolut kan jag göra det. Men att den blåser upp sig som den gör borde väl tyda på att den inte misstrivs helt?

Den har lite mer färg nu, får se hur det blir med reflektorer och nya rör. Ska ändra en sak åt gången så får vi se om reflektorerna eller rören påverkar mer eller mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...