Gå till innehåll

Fick detta som "enetuell sjöpung" när jag köpte sten. Jag är tveksam..


Manks

Rekommenderade inlägg

Kan någon som är mer bevandrar i undervattensfloran informera mig? Gillar att vara ute på natten, dagsljus är den inte så förtjust ut...

post-1011-14468928856002_thumb.jpg

Den här andra, är det en Majano? Sitter lite knepigt till, ska se om jag kan ornda bättre bild.

post-1011-14468928856251_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Pratar vi om bägge två nu, för de ser helt olika ut, ska få bättre bild på tvåan.

1.an har vit fot med vitare prickar på, 2.an har jag inte sett foten på. 1.an har väldigt runda och fina fångstarmar/spröt/tentakler medans tvåan har mer vågiga tentakler.

Håller inte bägarkoraller till mer i kallare vatten? Den här stenen var från indonesien om jag inte missminner mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nr.2 ser, efter lite googlande, nästan ut som en Phymanthus Buitendijki. Måste vända på stenen så jag kan få bättre bilder på den.

Nr.1 har väldigt tydliga vita fläckar på foten, har bott i en stenlåda hos handlaren ett tag, något som är blekt? jag har ingen aing.

Ändrat av Manks
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs inlägg 5 :D

Den som är i inlägg 6 är en Phymanthus buitendijki jag hittat på nätet, så jag kör på det (angående dne jag kallar nr.2) till motsatsen bevisats.

Den andra vet jag inte (den jag kallar nr. 1). trodde sandanemoner bodde i sanden, men den här bor ju i stenen. Ser ingen Calliactis som har så distinkta vita fläckar på foten som sitter så symetriskt, det gör att jag lutar åt en Phymantus av något slag på den med, underart dock oklar.

Men tackar hjärtligast för förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...