Gå till innehåll

Hur stor marginal från ytavrinning till akvariekanten?


centin

Rekommenderade inlägg

Då det blivit dags och borra och beställa glas för ytavrinningen så har jag några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Har sökt utan att riktigt funnit svar.

1. Mitt akvarie är 50cm högt. Hur höga glasskivor bör jag beställa för ytavrinningen? Vill slippa salt som kryper ur akvariet i alltför stor utsträckning och gärna aningens marginal emot översvämning. Hur mycket höjer kammen som man limmar på ytavrinningsboxen vattennivån?

2. Kan inte riktigt bestämma mig ifall ytavrinningsboxen skall placeras i hörnet (vänster) eller i mitten av bakre delen? för och nackdelar? är något säkrare hållbarhetsmässigt? 3 x 35 mm hål för 25 mm rör skall få plats. Sumpen ligger i högra delen men hörnet jag tänkt för avrinning är i vänstra därav tanken att sätta avrinningen i mitten för ett rakt "fall" ner i sumpen..

Kanske bäst och börja med dessa frågor. Som nybörjare utan bekanta med saltvatten blir det mycket läsning och många frågor.. men lite tjusningen också!

Tack alla för ett väldigt trevligt forum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Jag har haft glaset 5cm lägre än akvariekanten på mina 2 senaste kar och kommer ha det lika högt på mitt nya som ska limmas snart, och sen har jag limmat kammen därefter så att toppen på tänderna har kommit ca 1cm från akvariekanten, så att även om alla tänder i kammen blir igensatta så rinner det inte över karet.

En kam är ju ställbar, så limmar du hållaren så att tänderna är 2cm från överkant så kan du justera kammen i efterhand så det blir så det passar dig.

2: Hur ska karet vara placerat, dvs hur kommer du att se boxen vanligtvis? Boxen blir så pass liten att det inte gör mycket på hållfastheten i karet i stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de utomordentliga svaren! Jag kör på dina mått Laggeman. Karet är placerat mot väggen så högersida är öppen... syns nog hyffsat på bilden i min nybörjartråd där jag skriver av mig allteftersom... men vänster hörn är dolt.. men som sagt då måste jag dra rör till sumpen som ligger på höger sida av möbeln. Tror jag kör på mitten så blir det några skarvar mindre som kan läcka.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53483-160-Liters-med-sump-F%F6rsta-salta

Skall uppdatera tråden imorgon när jag tagit några nya bilder på den nymålade möbeln och armaturen monterad. Fick in sumpen idag också.

Skall försöka estimera all PVC som skall beställas också. Blir nog från Tyskland då svenska butiker i vissa fall nästan tar det tredubbla priset..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...