Gå till innehåll

Uppstart av nytt kar


Svahn

Rekommenderade inlägg

Jag skall starta igång ett nytt 530 l kar.

Revet kommer att byggas upp med död "levande" sten och ca 10% levande sten.

Jag kommer dessutom att slå på nån säck levande sand.

Skall jag använda någon "uppstarts tillsats" för att väcka upp den döda stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så finns det inte några "startkulturer" som berikar stenens innehåll av smådjur. Däremot finns ett antal olika bakteriekulturer att köpa. Den enda typ som jag personligen tycker är värd att köpa är de som innehåller nitrifikationsbakterier. Det är långsamtväxande bakterier och det tar ca 3 veckor att bygga ut en full besättning av dessa bakterier om man inte tillför startkulturer. Övriga bakterier etablerar sig snabbt och sprids via den "levande" sanden och din LS.

I ditt fall, med redan ett akvarium igång om jag fattat rätt, så skulle jag pressa ut "mulmen" ur ngt filter om du har det eller suga upp någon halvliter av den "mulm" som uppstår om du virvlar runt i ditt redan igångkörda akvariums bottensubstrat. Ställa detta i kylskåp och under tre veckor tillföra en lämplig mängd varje dag till ditt nystartade akvarium. Mycket sparsam matning de första tre veckorna. Om du gör så behöver du inte tillsätta någon inköpt startkultur.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skölj och laka ut din torr-sten ordentligt först.

I och med att du stoppar i LS också så får du ju in populationen av smådjur men jag tycker att startkulturer som t.ex MicrobeLifts Nite-out och Special blend funkar mycket bra och påskyndar processen avsevärt (obs! nu säljer jag såna, så jag är "part i målet")

Dessa kostar några hundralappar, så du får själv avgöra hur mycket besvär det är värt att göra egna kulturer.

Just nitrifikation/denitrifikationsstammar finns många olika fabrikat på marknaden, troligen kommer de flesta från samma producent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FaunaMarin ultrabio är nitrifikation/denitrifikationsstammar (precis som t.ex Zeobak, Nite-out eller Prodibio)

FaunaMarin ultraBak är bakterienäring som används för att öka bakteriepopulationen och driva ner näringsnivåerna(fosfat/nitrat) (andra fabrikat t.ex Zeostart)

Är FM Ultra Bio och Ultra Bak samma sak som ni skriver om innan?

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FaunaMarin ultrabio är nitrifikation/denitrifikationsstammar (precis som t.ex Zeobak, Nite-out eller Prodibio)

FaunaMarin ultraBak är bakterienäring som används för att öka bakteriepopulationen och driva ner näringsnivåerna(fosfat/nitrat) (andra fabrikat t.ex Zeostart)

Kanoners då, har man ju det som ni skriver om då mitt lilla 54L endast har levande sand och en 2kg korallsten utan något liv ännu vad man kan se efter 4veckor.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...