Gå till innehåll

Flytt till nytt akvarium


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Har precis flyttat över djur från mitt nanoakvarium (som var mitt första) till ett större akvarium. Har dock två djur kvar i det lilla akvariet eftersom jag inte vet hur jag ska hantera dem. Det första är en mask som krupit ur sitt rör och sugit fast sig på en sten. Det andra är en liten avknoppning av en anemon som bara är någon centimeter stor.

Vad gäller masken funderar jag på om det går att flytta över den till ett akvarium där det bl a finns putsarräkor och eldräkor. Kommer inte de käka upp den då?

Vad gäller anemonen funderar jag på om den skulle klara en flytt eftersom den är så liten.

Tacksam för kommentarer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ett svar på hur jag hade gjort, sen kan det finnas mer kunniga som tänker mer annorlunda och har mer erfarenhet.

Rörmaskar som kryper ur sitt skal brukar göra nya efter de släppt de gamla så det skulle jag inte oroa mig för speciellt men ta inte bort den från stenen den sugit sig fast på så att du inte skadar den. Koppa in den bara försiktigt.

Anemonen hade jag också koppat in försiktigt och lagt den i en liten skråma där den kan fästa foten på.

Men detta förutsätter att du har bra värden i det nya akvariet också så att det inte blir en för stor omställning för djuren om de är ev lite svaga. Men har du möjlighet att ha kvar dom i nanot så kan du ha kvar dom där till de växt till sig lite och blivit starkare. Men oftast brukar balansen vara bättre i ett större akvarium än i ett litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Marina (passande namn förresten ;-) Masken verkar må fint i det nya akvariet och jag håller ett öga på putsarräkorna så de inte ska vara på den. Den hamnade dock lite långt upp eftersom jag inte fick ner stenen så bra. Vet du ifall masken flyttar på sig själv om den vill längre ner (bort från ljuset) eller måste jag flytta stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja, meant to be en saltvattensjunkie typ ;p

Men okej det låter ju bra, skönt att den trivs i det stora! Tycker den att det är för ljust kommer den nog sakta flytta på sig, sådant brukar fixa sig självt när det gäller djur som har möjlighet att flytta sig själva. Men skulle man se att den inte verkar trivas och den börjar bli sämre och den själv inte flyttar sig hade jag nog flyttat på stenen till ett lite skuggigare ställe, rörmaskar är ju främst filtrerare och gillar olika slags plankton och massa annat smått före ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...