Gå till innehåll

Flodmans aqua reefmax105


jflod

Rekommenderade inlägg

Jo jag var inne på att ta bort locket och tidigare gjort en snabb test på det och det fungerar. Ett litet problem är att jag har en räka som bor på locket men nu får den flytta. Har testat och det verkar som om jag även får bubblor med mig från skummaren då flödet är för strort i sidta kammaren. kör du pumpen på full fart? och har du haft problem med bubblor? Det verkar även som mycket spelar in på hur mycket bubblor det blir. bla om skummar koppen sitter korrekt, hur mycket luft man matar med, nivå i första facket och flöde. märkte att lite mer fart på skummaren inte verkar betyda mer microbubblor. så det är inte helt linjärt. ska exprementera med minskat flöde.

Hej

Hur blev det med att bara ta bort filter patronerna ? och behålla locket ?

Jag har läst vid något tillfälle på ett jag tror det va Engelskt forum en rekomendation av hur mycket man bör öppna luftskruven

och det va från helt stängd till ett kvarts varv inte mera det kör jag och det är hel okej inte speciellt mycket bubblor testa om du inte redan gjort så.

Väntar med spänning på hur det går.

En tanke det vore kul om det fanns en grupp här på forumet som heter [h=2]AQUAEL ReefMAX[/h]

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Hur blev det med att bara ta bort filter patronerna ? och behålla locket ?

Jag har läst vid något tillfälle på ett jag tror det va Engelskt forum en rekomendation av hur mycket man bör öppna luftskruven

och det va från helt stängd till ett kvarts varv inte mera det kör jag och det är hel okej inte speciellt mycket bubblor testa om du inte redan gjort så.

Väntar med spänning på hur det går.

En tanke det vore kul om det fanns en grupp här på forumet som heter AQUAEL ReefMAX

-Tummen upp

Ja det skulle kanske vara något med en grupp, vet ej riktigt hur grupper är tänkt att användas här på forumet, tycker vad jag kan se att de grupper som finns har låg eller ingen aktivitet.

Ja med bara locket fungerar även det, flödet är stort nog för att det inte ska rinna över.

Ställer jag ner luftintaget så att inga bubblor skapas så blir det förståss inga mickrobubblor. Ökar jag sedan på luften så skapas betydliga mängder i karet långt innan jag får skum. Tror att nästa steg blir att minska på flödet. Kör du fullt utan att få ut mickrobubblor i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skulle kanske vara något med en grupp, vet ej riktigt hur grupper är tänkt att användas här på forumet, tycker vad jag kan se att de grupper som finns har låg eller ingen aktivitet.

Ja med bara locket fungerar även det, flödet är stort nog för att det inte ska rinna över.

Ställer jag ner luftintaget så att inga bubblor skapas så blir det förståss inga mickrobubblor. Ökar jag sedan på luften så skapas betydliga mängder i karet långt innan jag får skum. Tror att nästa steg blir att minska på flödet. Kör du fullt utan att få ut mickrobubblor i karet?

Hej

Va bra att det funkar med bara locket det skall jag också köra med när jag får det.

Jag har luftskryven öppnad ett kvartsvarv från stängd inte mer och det blir skum vist det blir en hel del luftbubblor ca 1- 2 dagarna efter man startat skummaren men sen

är det inte mer än vad man får med Aqua-Medic Tubo 500 som jag testade med i början tycker jag.

Jag har 2 Stream pumpar Tunze 6025 1500 liter en i varje hörn och den som sitter i högra hörnet alltså vid utloppet har jag riktat

mot ytan och snet bort mot det främmre hörnet i vänster fram det gör att de bubblor som eventuellt kommer ut blåses bort till insuget på sumpen

och försvinner nästan direkt.Streampumpen i det vänstar hörnet är riktad snet ner mot bott åt vänster detta funkar välldigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mätning av belysningen i karet, Public library - Desktop Spectrometry Kit.

Kul pryl även om man inte kan se absolutvärden. Har endast klibrerat mot en lampa så jag vet inte om spectrat stämmer helt.

Nästa blir att bygga en ljusintensitetsmätare.

Detta är orginalbelysningen som följde med karet, har gått ca 9 månader

Den röda toppen känns lite fel - sen är ja lite förvånad att det är så koncentrerat till ett par peakar mellan grönt och rött.

Spontana kommentarer?

post-7052-14468929560215_thumb.jpg

Alla 3

post-7052-14468929561997_thumb.jpg

Blått rör 1st

post-7052-14468929561883_thumb.jpg

Vita rör, 2st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får tid över och vill testa spektrometern lite får du gärna rikta den mot den gula delen av ett stearinljus och se vad det visar. Det är mest för att jag är nyfiken på den där spektrometern som jag skulle vilja se det, har inte så mycket med belysning att göra så skicka pm om du tycker det blir för mycket off-topic.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får tid över och vill testa spektrometern lite får du gärna rikta den mot den gula delen av ett stearinljus och se vad det visar. Det är mest för att jag är nyfiken på den där spektrometern som jag skulle vilja se det, har inte så mycket med belysning att göra så skicka pm om du tycker det blir för mycket off-topic.

/D

Kan vara intressant som jämförelse. Men det var lite svårt att fokusera på en sådan liten källa, och den gula delen blir svårt. - Kanske om man avskärmar på något sätt.

post-7052-14468929577115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är man nu med i LED klubben sedan en vecka. En Maxspect Razor 10000K. Valet var mellan denna och 16000 Varianten. Men jag hade inte möjlighet att se den live samtidigt som jag inte vill ha för kallt ljus så det blev denna. Samtidigt så finns det marginal att justera på kanalerna då jag inte kan köra den med full effekt.

Stor skillnd visuelt mot de T5 jag körde(orginal) svårt att förklara men färger blir mer omfång på, mer klarhet och inte lika platt som tidigare. Verkar även bättre vid fotografering.

Mer skuggor(spott) som förväntat,Men det är något jag gillar. Kanske skulle varit bra med ett litet rör för att mjuka upp lite i de djupaste skuggorna och främst övre hörnen.

Återstår att se hur korallerna gillar detta men lps:er har redan sträckt på sig, sen om det är belysningen det beror på vet jag inte.

Sen gäller det att välja belysnings tider.

Har nu följande. Tänkte trappa upp styrkan.

1- 09:00 A:00 A:00

2- 10:30 A:30 B:40

3- 13:00 A:50 B:50

4- 14:00 A:50 B:50

5- 19:00 A:30 B:40

6- 21:00 A:00 B:02

Skulle behöva tips på lämpliga tider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är man nu med i LED klubben sedan en vecka. En Maxspect Razor 10000K. Valet var mellan denna och 16000 Varianten. Men jag hade inte möjlighet att se den live samtidigt som jag inte vill ha för kallt ljus så det blev denna. Samtidigt så finns det marginal att justera på kanalerna då jag inte kan köra den med full effekt.

Stor skillnd visuelt mot de T5 jag körde(orginal) svårt att förklara men färger blir mer omfång på, mer klarhet och inte lika platt som tidigare. Verkar även bättre vid fotografering.

Mer skuggor(spott) som förväntat,Men det är något jag gillar. Kanske skulle varit bra med ett litet rör för att mjuka upp lite i de djupaste skuggorna och främst övre hörnen.

Återstår att se hur korallerna gillar detta men lps:er har redan sträckt på sig, sen om det är belysningen det beror på vet jag inte.

Sen gäller det att välja belysnings tider.

Har nu följande. Tänkte trappa upp styrkan.

1- 09:00 A:00 A:00

2- 10:30 A:30 B:40

3- 13:00 A:50 B:50

4- 14:00 A:50 B:50

5- 19:00 A:30 B:40

6- 21:00 A:00 B:02

Skulle behöva tips på lämpliga tider.

Välkommen i Led Klubben.

Jag kör deras Preset 1 program som man kan se tider på i manualen och tycker det funkar bra.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen i Led Klubben.

Jag kör deras Preset 1 program som man kan se tider på i manualen och tycker det funkar bra.

-shark_smiley

Så då kör du på 100%, för visst har du samma belysning till samma kar? 1w/liter ska vara rätt mycket och 100% i detta fall är lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då kör du på 100%, för visst har du samma belysning till samma kar? 1w/liter ska vara rätt mycket och 100% i detta fall är lite mer.

Hep

Mja det blir ju inte 100% på båda kanalerna under hela tidsperioden bara mellan 12 -16 jag har täckglaset kvar dessutom

tar det väll bort en del av ljuset men det funkar tycker jag.

Fick orginallocket i Onsdags från Aquael det som sitter i sissta sump kammaren ( jag hadde moddat/sågat i det dumt he he )

satte i det utan filterpatronerna och det funkar mycket bra inga störande bubblor.

Vet ej om jag skrivit om detta men i filterkammarna där det fanns massa plast bollar med från början dessa tog jag bort direkt

inte de som ligger längst ner under sissta behållaren för de är ju för att få rätt avstånd på hela filterkammarna så locket sluter tätt.

I beållaren längst ner la jag keramikmackaroner ungefär till hälften i den ovanför la jag i en bit av en grenkorallskelett ( en liten )

och längst upp kör jag med skumgummit orginal och under detta en tätare filtervadd sedan Biopellerts XL ca 1 DL och under det Aktivtkol

som byts ut var 4 vecka minst.Flödet blir välldigt bra och det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Mja det blir ju inte 100% på båda kanalerna under hela tidsperioden bara mellan 12 -16 jag har täckglaset kvar dessutom

tar det väll bort en del av ljuset men det funkar tycker jag.

Fick orginallocket i Onsdags från Aquael det som sitter i sissta sump kammaren ( jag hadde moddat/sågat i det dumt he he )

satte i det utan filterpatronerna och det funkar mycket bra inga störande bubblor.

Vet ej om jag skrivit om detta men i filterkammarna där det fanns massa plast bollar med från början dessa tog jag bort direkt

inte de som ligger längst ner under sissta behållaren för de är ju för att få rätt avstånd på hela filterkammarna så locket sluter tätt.

I beållaren längst ner la jag keramikmackaroner ungefär till hälften i den ovanför la jag i en bit av en grenkorallskelett ( en liten )

och längst upp kör jag med skumgummit orginal och under detta en tätare filtervadd sedan Biopellerts XL ca 1 DL och under det Aktivtkol

som byts ut var 4 vecka minst.Flödet blir välldigt bra och det funkar.

Ok, bra att veta som referens. kommer nog trappa upp och se vad som blir bra.Kör själv utan glas då det blir lättare att komma åt och mindre att städa.

Har ls i första facket uppe och orginal längst ner. kol och remover har jag slängt i sista facket. Kommer nog köra med biopellets framöver och gör då liknande som dig, kanske ls i nedre korgen, första facket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, bra att veta som referens. kommer nog trappa upp och se vad som blir bra.Kör själv utan glas då det blir lättare att komma åt och mindre att städa.

Har ls i första facket uppe och orginal längst ner. kol och remover har jag slängt i sista facket. Kommer nog köra med biopellets framöver och gör då liknande som dig, kanske ls i nedre korgen, första facket.

Nice

Med Täckglas kvar inga fiskar som hoppar ur nice vilket hänt i andra akvarier jag hafft.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice

Med Täckglas kvar inga fiskar som hoppar ur nice vilket hänt i andra akvarier jag hafft.

-Tummen upp

Ja det är en risk. Men tror att jag har rätt lungna fiskar. tycker även att det är trevligt att titta på koraller och fisk ovanfrån. Kanske åker glaset på när det blir ny fisk, åtminstonde första tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt största bekymmer nu är trådalger. Går en del tid till att skrubba dessa. Vad jag förstår så är alla större djur som äter sådant svåra att hålla i mindre kar just för att maten tar slut.

Jag skulle vilja ha tipps på någon vanlig fisk som är lätt att hålla som äter alger och kan fungera hos mig. Kan tänka mig i värsta fall att ha ett yngre ex som går ett tag imitt kar för att sedan säljas/skänkas vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde igår ett lyckat test med nivåkoll för automatisk vattenpåfyllning.

Monterade en sensor kopplad till en lysdiod. Monterade i första fackets överrinningsskål. tog bort ordentligt i första korgen under så att locket ligger stabilt och sensorn är fri. Filtermattan som ligger högst upp hamnar ner en bit så det blev lite porlande när nivån är som lägst. Bör gå att fixa med lite skummgummi i framkant.

volymskillnad mellan av/på blev ca 2-3 dl.

Kommer att ansluta två sensorer till. en till i koppen samt en i karet som säkerhet, den kopplas ev på separat slinga med larm.

Kopplar sedan sensorn till en budget doserpump. Ansluter till en 5liters dunk med osmosvatten så bör jag vara redo för sommarens avdunstning.

post-7052-14468929744291_thumb.jpg

post-7052-14468929744049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Glömde en sak har dragit ner på Levande sten till ett minimum har kanske 10 liter i volym på mitt 105 liters

man slipper massa skit som löser ut från dessa har i stället plast sten/berg som korallerna står på för

få att höjd och dessa blir snart överväxta av mass bra sakerså det stör inte alls.

Fiskar o koraller mår gör bra.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Täckglas mindre avdunstning ca 0,5 liter per dyngn.

Jag kör Biopellerts XL ca 1 Deciliter inte mer byter 25 liter var 5 vecka inga trådalger.

Testa vet ja

-Tummen upp

Har i princip ingen avdunstning nu när jag har bytt ramp. men räknar med att köra fläkt när det blir som varmast i sommar för att kyla med avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Glömde en sak har dragit ner på Levande sten till ett minimum har kanske 10 liter i volym på mitt 105 liters

man slipper massa skit som löser ut från dessa har i stället plast sten/berg som korallerna står på för

få att höjd och dessa blir snart överväxta av mass bra sakerså det stör inte alls.

Fiskar o koraller mår gör bra.

-Tummen upp

Har fundering på att starta med biopellets när det blir tillfälle att beställa. Framöver kommer jag nog dra ner på levande sten, kanske några pelare. Men kommer inte göra några större förändringar nu så länge allt går åt rätt håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Nyinsatta maxi mini ville självklart inte sitta där jag tyckte. En trycker nu under en sten. Farligt nära putsarräkornas tillhål.

[ATTACH=CONFIG]95663[/ATTACH]

Duger tydligen när man väljer själv :) Dessa har nu flyttat till i stort sätt den plats jag först anvisade

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att dem överlevde :) Lycka till nu med korallerna.

Fint kar :))

Mår fortfarande prima. har nu lite nytt ljus och det har påbörjat bildande av nya huven på eupylliorna. Verkar som det växer nytt på två sätt. dels att ett huvud delar sig i två och dels att det blir nya anlag (små utväxter) i nerekant. Stämmer det?

Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Funderar lite på att sätta in en fisk till under hösten, tror nog att det ska finnas utrymme för någon till. Vill ha tips på vad som kan fungera med dem jag har? Skulle inte vara fel om den äter lite alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...