Gå till innehåll

Går det?


Aquaguy

Rekommenderade inlägg

Har en liten fråga jag har haft ett 7 liters akvarium en tid med ls i. Ska köpa ett dymax iq5 (13 liter) på torsdag ska samma dag köpa lite koraler skivor och knappar. Kan jag fylla på mina 7 liter i det nya karet plus 7 liter nytt salt och lägga i koralerna direkt eller måste jag vänta några timmar? Eller fylla på med lite nytt vatten i taget? tillexempel. Åker bort och köper koraler är därför jag måste köpa allt på en gång. Har några timmar hem också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en hink med 7 liter nyblandat saltvatten redan idag. täck över så inte för mycket dunstar. Ha någon liten pum som cirk. När du få akvariet flyttar du över det gamla vattnet och fyller i det som fattas. Sedan kan du sätta i dina koraller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda nytt saltvatten i något (så mycket som det nya karet men tank på att stenrna också väger lite), i med stenarna så att de kan gotta sig i några timmar och när du kommer hem är det bara fixa och lägga in allt i det nya karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som är något av en feg dare-devil skulle blandat nytt vatten när jag kom hem, blanda det med det gamla, se till att allt får rätt temperatur, flytta över allt och först då öppna påsarna med de koraller du köpt och ploppat i dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju ett vanligt 50% vattenbyte med lite extra muns ium att du rör runt och flyttar sten. kanske lite hög phosphat och nitrat om för mycket mumma finns bland stenarna. Men ser inget farligt i detta. Det är ju synd att du ej kan sätta 7L vatten redan nu och kanske skölja av stenen lite.

Men nu är det ju på detta sätt. Det jag skulle göra när du kommer hem ta så mycket vatten du kan utan att pilla på de gamla stenarna "rent vatten gammalt vatten". Häll i det i nya karet. Borde kanske gå att få ut 5L eller så från gamla utan att få med junk.

Vispa runt stenarna så dem blir så rena som möjligt från löst jox i det vattnet som är kvar. Lägg ner stenarna i nya karet fyll i det gammla vattnet + nyblandat tills det täcker korallerna låt vattnet som blir över gå med en liten pump för sig själv 24G så man garanterat vet att allt salt osv är löst ordentligt. Är det bara en kvätt så är det sak samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mina misstankar att det kommer komma en del förslag alla gör olika. dock så fungerar alla sätt. Man kan ju byta 100% i karet om man vill och det fungerar dock onödig stress :P Ium att stenarna flyttar med till nya så tar det inte lång tid innan nedbrytningen är igång igen och karet fungerar hur bra som helt även vid ett 100% vatten byte.

Det som får mig att säga häll i så lite av det nyblandade vattnet som möjligt att värdena på vattnet ändras när allt gottat till sig. jag brukar försöka vänta 24h eller mer då har man luftat ut det värsta mumset och vattnet gäst till sig eller hur man ska förlara detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...