Gå till innehåll

Mitt 720 L projekt


Kenneth J

Rekommenderade inlägg

Då var arbetet med uppgradering från 430l till 720l igång.

Jag har köpt ett begagnat 720l ram akvarium. 200*60*60

Jag borrar 3st 32mm hål(2st avrinning 1st retur). sätter i 2st 20*54 för att göra fyrkantig ytavrinning i ena hörnet. Det blir avrinningskam ovan på.

Sedan blir det 5 kant runt om akvariet som skvätt-kant. Kommer även att limma på 2st extra stag av glas under de som finns i aluminium. Jag har förut engång varit med om när ett stag har släppt och det var inte kul...

Nej nu måste jag fortsätta jobba lite :)

post-1950-14468928984806_thumb.jpg

post-1950-14468928985079_thumb.jpg

post-1950-14468928985318_thumb.jpg

post-1950-14468928985532_thumb.jpg

post-1950-14468928985765_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt. Du kör samma samma ombyggnad som jag gjorde. Jag är jätte nöjd med mitt.

Ska bli kul att följa. Lycka till med allt..

Tack!

Ska bli kul att få sätta upp den scape jag har haft i huvet sen jag gjorde mitt nuvarande kar, ganska exakt ett år sen jag bytte från ett hörnkar till 130*60*55. Och nu blir det alltså uppgradering igen.

jag har nu bytt ut den gamla siliconen i karet till ny(svart) den gamla satt dåligt. Imorgon ska jag sätta i förstärkningarna/skvätt ram. 5cm runt om plus två stag rakt över. Och limma i överrinningsboxen med kam.

Tror att jag får hem mina leds under veckan så att jag kan sätta igång med rampen.

Det ska även tillverkas bakgrund, har redan smält frivolitet med värmepistol, den ska nu målas/spacklas med fix.

Lägger upp mer bilder imörra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört BTN slimline i ett par av mina kar nu och har inte märkt av någon försämring, tvärtom så gör påväxt av alger av olika slag det hela väldigt naturligt och verklighetstroget. Jag har då även haft sjöborrar och snäckor, fiskar som betat på bakgrunden. :)

Däremot hade jag stora problem med dinoflagellater när jag hade min A45-bakgrund, vilket gjorde att jag rev ut den vid byte av akvarie och inte valde det som material igen. I sötvatten är det säkert bra, men i saltvatten blir det konstiga kemiska reaktioner, som kan utlösa en alginvasion om du har otur. Då jag som du, hade en hel bakgrund av detta så blev det väldigt stor påverkan, sätter man ihop ett par revpelare med det så funkar det säkert bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört BTN slimline i ett par av mina kar nu och har inte märkt av någon försämring, tvärtom så gör påväxt av alger av olika slag det hela väldigt naturligt och verklighetstroget. Jag har då även haft sjöborrar och snäckor, fiskar som betat på bakgrunden. :)

Däremot hade jag stora problem med dinoflagellater när jag hade min A45-bakgrund, vilket gjorde att jag rev ut den vid byte av akvarie och inte valde det som material igen. I sötvatten är det säkert bra, men i saltvatten blir det konstiga kemiska reaktioner, som kan utlösa en alginvasion om du har otur. Då jag som du, hade en hel bakgrund av detta så blev det väldigt stor påverkan, sätter man ihop ett par revpelare med det så funkar det säkert bra.

Ajaj det låter inte bra, har läst om flera stycken som påstår att det funkat väldigt bra med A45...?

Hur länge lät du bakgrunden torka innan du sköljde ur den?

Jag tänkte köra mitt kar i garaget med ordentlig genom strömming, 1v eller så för att laka ur bakgrunden.

Fick du någon påväxt på bakgrunden?

Har varit och sett ett par stycken BTN där ut lagret släppt och sedan har sjöborrar, eremiter m.m gjort sitt för att förstöra stora delar av bakgrunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan läsa o mina erfarenheter här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?25751-Laggemans-700-liter-Deltec

Jag fick ingen påväxt av alger förutom kalkalger på just de delarna med A45, men på övrig sten och sand fick jag problem med dinos.

Nu är ju inte det ena karet det andra likt, och det kan mycket väl varit något annat som triggat reaktionen, men jag har haft ett par akvarier med samma typ av vatten och inredning nu och inte upplevt samma problem därefter, så därav låter jag bli detta även i framtiden. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Har ni testkört den där rampen?

Hur varm blir den?

Rampen har nu gått i snart 2veckor, tempen ligger på ca. 40 grader mitt på rampen när den går på full effekt= 440watt.

Den kyls av 3st tempstyrda dator fläktar som sitter på ovan sidan.

Varje lins du ser har 20 watt led under sig. Rampen styrs med 11 dubbel kanaler från Jannes styrkort.

Ska lägga upp fler bilder när jag får tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...