algoroth Postat 28 juli 2013 Författare Postat 28 juli 2013 Avrinningen ser ut så här för tillfället:Skapar en hävert med den vänstra och stryper avrinningen tills det bara droppar ner i den högra. HELT ljudlöst. Om olyckan skulle vara framme och stoppa häverten tar den högra över och det blir ett himla oljud tills jag startar häverten igen.Ska fixa lite mer glas och en avrinningskam. Nåt sånt här har jag tänkt:Vi får se hur det blir./Niklas Citera
Mr_Ewing Postat 6 augusti 2013 Postat 6 augusti 2013 Ser snyggt ut det där - ska bli kul att se slutresultatet. Citera
algoroth Postat 9 augusti 2013 Författare Postat 9 augusti 2013 Då har en överrinningsbox blivit tillverkad.Tänkte limma fast den idag, men blir lite orolig ang vatten-nivån. Vart hamnar den? Det beror väl på vattenflödet kan jag tänka.Jaja. Jag provar så får vi se hur det blir. Kan ju inte mer än att gå åt skogen./Niklas Claesson Citera
Mr_Ewing Postat 9 augusti 2013 Postat 9 augusti 2013 Det beror på hur kraftig returpump du har, men i mitt kar går nivån upp till halva kammen ungefär. Citera
algoroth Postat 10 augusti 2013 Författare Postat 10 augusti 2013 Då var allt på plats och första provkörningen avklarad.Avrinningen sväljer precis de ~2200lph som returpumpen returnerar... Lösningen blev heelt ljudlös.Ett liiiitet läckage i avrinningsboxen. Men det rättar jag till när det är tömt igen.Ska även bättringsmåla bakgrunden då vattenlinjen nu är satt.Belysningen är också kirrad. En Geiserman 4x39W. Får räcka till en början. Ska försöka återanvända min hemmasnickrade LED-belysning som för tillfället huserar över 80 liter.Nu är det bara resten kvar. /Niklas Citera
kromos Postat 4 november 2013 Postat 4 november 2013 Du skulle inte kunna ta och förklara lite mer hur din hävertlösning funkar.Ska själv starta upp nytt med 180L Rio, pga flytt till mindre hus.Fördelen med det är att nu kommer karet se proppfullt ut Citera
algoroth Postat 8 november 2013 Författare Postat 8 november 2013 Håller för fullt på med att tillverka saltvatten nu.Ny skummare installerad:Köpte den begagnad med trasig pump. Nu är den fixad och skummar som bara den.Avrinningen fungerar så här:Jag skapar en hävert i det högra nedåtböjda avrinningsröret. Stryper sedan flödet i den mha en kulventil på baksidan så att det nääääästan matchar den totala vattenmängden som pumpas upp i karet igen. Den vänstra uppåtböjda avrinningen tar resten. (helt ostrypt) Uppskattningsvis 1 liter/minut. Men är fullt tillräcklig om ordinarie avrinning havererar.Håller som sagt på med uppfyllning nu och kan filma lite mer detaljerat när det är klart./Niklas Citera
kromos Postat 11 november 2013 Postat 11 november 2013 Hur startar du häverten då? Håller du för det uppåtvända röret tills det är fyllt upp över båda rören sen stryper och tar bort handen eller suger du igång häverten? Citera
algoroth Postat 17 november 2013 Författare Postat 17 november 2013 Hur startar du häverten då? Håller du för det uppåtvända röret tills det är fyllt upp över båda rören sen stryper och tar bort handen eller suger du igång häverten?Enklaste sättet: Stoppar in ett sugrör i kröken och suger igång den.Har varit och köpt sten idag. ca 30 kgSka toppa upp med saltvatten och ta lite bilder när allt är igång./Niklas Citera
algoroth Postat 20 november 2013 Författare Postat 20 november 2013 Nu har all sten hamnat på plats. Har inte fixerat något ännu, utan bara staplat hej vilt. Få r se om ett par dagar om jag är nöjd med scapen./Niklas Citera
Andreas84 Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Riktigt fin scape !Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2 Citera
algoroth Postat 29 november 2013 Författare Postat 29 november 2013 Nu har Akvariet även fått lite invånare. I tillfällig avsaknad av mer profisionell kamera får mina mobilbilder duga./Niklas Citera
algoroth Postat 29 november 2013 Författare Postat 29 november 2013 Har samtidigt även byggt in min osmosanläggning i badrummet. Ska dokumentera detta vid tillfälle, men kattskrället har vid två tillfällen tuggat sönder tilloppsslangen, så jag väntar på ny slang på posten./Niklas Citera
algoroth Postat 7 december 2013 Författare Postat 7 december 2013 Den ensamma clownen har nu fått sällskap av ytterligare tre stycken. Riktigt roligt att titta på dem när de "umgås" med varandra. Ska skaffa ngn anemon till dem också vad det lider./Niklas Citera
Squba Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Oj, fyra clowner i ett akvarium. Det kommer inte fungera när de växer upp och börjar med revirbeteende. De kommer ha ihjäl varandra. Citera
steven Postat 19 december 2013 Postat 19 december 2013 det kommer att bli bra när allt har fått växa till sig. jag har fyra clowner i mitt akvarium och det är inga problem.Med vänlig hälsning stefan Citera
algoroth Postat 21 december 2013 Författare Postat 21 december 2013 Ny korall och ny fisk./Niklas Citera
algoroth Postat 28 december 2013 Författare Postat 28 december 2013 Bild på returen:Den är inte borrad. Fungerar som ett smäck./N Citera
algoroth Postat 10 januari 2014 Författare Postat 10 januari 2014 Har beställt en RAZOR 160 nu. Var hemma hos en kollega med en sådan och när jag kom hem såg min lysrörsbelysning ganska blek ut. Den dyker väl upp om någon vecka./Niklas Citera
Lolabahama Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Har följt tråden ett tag nu men inte skrivit något. Ville bara säga att det är ett jättefint akvarium du har fått till. Känner mig som en fuskare när jag ser allt arbete du har lagt ner på det tekniska. Själv slängde jag bara i en skummare och två streamers. Har inte ens fått tummen ur och byta ut lysrören än . Citera
algoroth Postat 12 februari 2014 Författare Postat 12 februari 2014 Nu har jag skaffat nu belysning. Det blev en RAzor 160W 10k. Mittstaget i karet äter upp nästan allt ljus från mittenelementet. Ska kolla med någon glasmästare om det går att sätta in ett i glas under drift. Citera
Keff^ Postat 20 augusti 2014 Postat 20 augusti 2014 hur blev det med mittstaget? Har själv ett rio 180 och tänker ta bort de, tänkte ifall du hade någon bild på hur du gjort om det blev gjort Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.