Gå till innehåll

Juwel Rio 180 med sump


algoroth

Rekommenderade inlägg

Avrinningen ser ut så här för tillfället:

post-7463-14468930220336_thumb.jpg

Skapar en hävert med den vänstra och stryper avrinningen tills det bara droppar ner i den högra. HELT ljudlöst. Om olyckan skulle vara framme och stoppa häverten tar den högra över och det blir ett himla oljud tills jag startar häverten igen.

Ska fixa lite mer glas och en avrinningskam. Nåt sånt här har jag tänkt:

post-7463-14468930220569_thumb.jpg

Vi får se hur det blir.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har en överrinningsbox blivit tillverkad.

post-7463-14468930315815_thumb.jpg

Tänkte limma fast den idag, men blir lite orolig ang vatten-nivån. Vart hamnar den? Det beror väl på vattenflödet kan jag tänka.

Jaja. Jag provar så får vi se hur det blir. Kan ju inte mer än att gå åt skogen.

/Niklas Claesson

post-7463-14468930315569_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var allt på plats och första provkörningen avklarad.

Avrinningen sväljer precis de ~2200lph som returpumpen returnerar... Lösningen blev heelt ljudlös.

Ett liiiitet läckage i avrinningsboxen. Men det rättar jag till när det är tömt igen.

Ska även bättringsmåla bakgrunden då vattenlinjen nu är satt.

Belysningen är också kirrad. En Geiserman 4x39W. Får räcka till en början. Ska försöka återanvända min hemmasnickrade LED-belysning som för tillfället huserar över 80 liter.

Nu är det bara resten kvar.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Håller för fullt på med att tillverka saltvatten nu.

Ny skummare installerad:

post-7463-14468931488433_thumb.jpg

Köpte den begagnad med trasig pump. Nu är den fixad och skummar som bara den.

Avrinningen fungerar så här:

Jag skapar en hävert i det högra nedåtböjda avrinningsröret. Stryper sedan flödet i den mha en kulventil på baksidan så att det nääääästan matchar den totala vattenmängden som pumpas upp i karet igen.

Den vänstra uppåtböjda avrinningen tar resten. (helt ostrypt) Uppskattningsvis 1 liter/minut. Men är fullt tillräcklig om ordinarie avrinning havererar.

Håller som sagt på med uppfyllning nu och kan filma lite mer detaljerat när det är klart.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur startar du häverten då? Håller du för det uppåtvända röret tills det är fyllt upp över båda rören sen stryper och tar bort handen eller suger du igång häverten?

Enklaste sättet: Stoppar in ett sugrör i kröken och suger igång den.

Har varit och köpt sten idag. ca 30 kg

Ska toppa upp med saltvatten och ta lite bilder när allt är igång.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Har följt tråden ett tag nu men inte skrivit något. Ville bara säga att det är ett jättefint akvarium du har fått till. Känner mig som en fuskare när jag ser allt arbete du har lagt ner på det tekniska. Själv slängde jag bara i en skummare och två streamers. Har inte ens fått tummen ur och byta ut lysrören än :smiley24:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...