Gå till innehåll

Silikon släpper vid kanterna.


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Jag skulle nog silikonera om när det gäller ett kar på 400l och fogarna börjat släppa, men ifall att det blir för jobbigt så går det att gå halva vägen och skrapa bort själva kälfogen på insidan... se bara till att få bort all silikon med rakbladet även den hinnan som blir och rengör med sprit så du får bort minsta spår av alger och dyl som kan sitta kvar och ge en sur överaskning senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är 60 högt och 60 djupt, silikonera om är nog det bästa. Men hur kan fogarna släppa så tidigt? har haft akvarit i 2 veckor och personen som hade den innan hade den igång tills jag hämtade den...kan fogarna ha släppt vid frakten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fogarna har knappast släppt vid frakten. Den troliga anledningen till att fogarna släpper är att grundarbetet inte var bra! Den som limmade akvariet var inte noga med att avfetta glaset eller använde fel grejer. Ta bort allt lim (fogarna) rengör ordentlgt från silikonrester. Köp Silstrip som tar bort det mesta silikonet samt en massa rakblad. Tvätta med kemisk ren aceton eller kemisk ren bensin!

Det bästa avfettningsmedlet är trikloretylen, men det får ju inte säljas mer.

Sen håller det i minst 25 år om du varit nogrand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är köpt från början hos en välkänd butik som jag tror har koll på hur ett kar ska limmas ihop. Ni kan nog känna igen butiken genom bilderna på akvariet.

Det konstiga är att det är bara fogarna mot framrutan som har släppt lite.

Kanske behöver jag bara limma om framrutan, har noll koll på hur ett kar ska limmas ihop. Är det något som kan tänka sig att hjälpa mig? Eller ska jag ta kontakt med butiken där akvariet är köpt?

post-2941-14468929008645_thumb.jpg

post-2941-14468929008402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara på framsidan så är det algskapan alla ggr. Skulle skurit bort det lösa. Det som håller ihopa det hela är både och skulle jag säga beroende på hur karet är byggt. Jag hade ett 860L hörnkar där va det fogen mellan som höll ihopa karet. På helglaskar så skulle jag nog vilja påstå att fogen mellanrutorna är den som är av vikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...