Gå till innehåll

mina första kar; Red Sea Max 130 + Aquael 30L GBG


Trotzig

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu var det tax att börja med en nya o spännande hobby. Ha länge tänkt att jag ska börja med detta men har aldrig haft tid. Men nu så jäklar :)

Jag har köpt ett Red Sea max 130L Med repid led samt ett nano/Aquael 30L kar till tjejen. Viktigt att alla i familjen tycket detta är lika kul som jag ;)

Jag har varit hos Bengt i gbg och köpt 17Kg levande sten till mitt RSM.

Nanokaret/Aquael 30L så ingick ca 7 kg LS, två Nemofiskar + en korall av något slag. (Dock har jag idag flyttat allt levande till mitt RSM kar då NO3 nivån var läskigt hög, även efter vattenbyte).

Jag kommer köra vodka metoden och droppar in extra bakterier varje dag + vodka.

Har även två eremiter och 4 sniglar.

Red Sea max 130L har varit i gång ca tre veckor så nu kör vi....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte 50% och låg fortfarande över 100 ppm. Konstigt för den förra ägaren har haft karet länge. Dock tror jag att det vara lite lågprioriterat sen en tid, med vattebyten och för mkt mats etc. Håller på att städa det nu. Fiskarna och korallerna får vara i mitt andra kar så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte 50% och låg fortfarande över 100 ppm. Konstigt för den förra ägaren har haft karet länge. Dock tror jag att det vara lite lågprioriterat sen en tid, med vattebyten och för mkt mats etc. Håller på att städa det nu. Fiskarna och korallerna får vara i mitt andra kar så länge.

Hade själv väldigt hög nitrat ett tag men gjorde inte så mycket mer än några täta vattenbyten och red sea no3po4 samt matade lite försiktigare. Fast är du under uppstart så kanske du ska skippa såna medel. Kör på några vattenbyten och se vad det ger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som kan hjälpa mig med vad jag ska göra. Köpte en putsarfisk för några timmar sen. Nu när jag kom hem kan jag inte hitta den. verka som den fastnat i någon hålighet i levandesten. VAd ska jag göra? Leta upp honom och riva stenen och stressa min clowner mer eller låta det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag är inte säker. bara att det var så konstigt innan jag åket höll han på och bråkade med clonerna och försökte putsa dem. Men nu inte ett spår av honom. Kanske ska ha is i magen och vänta på att han dyker upp igen.

Brukar fisk fastna?

Säker på att den fastnat? Är den ny i karet gömmer den sig antagligen och kommer nog fram av sig själv om ett tag...
g
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju va så att clownerna tröttnat på den och bråkat tillbaka lite... Dom flesta fiskar är mästare på att gömma sig, va själv av med en fisk i flera veckor och va säker på att den va död när den plötsligt simma omkring i karet en dag när jag kom hem från jobbet.

Ta du det bara lugnt, har visserligen bara hållit på med salt i ca ett år men aldrig hört talas om fiskar som fastnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har rätt jag ska nog ta det lite lugnt. Lite segt att river hela revet. Han ligger säkert o trycker nån stans.

Kan ju va så att clownerna tröttnat på den och bråkat tillbaka lite... Dom flesta fiskar är mästare på att gömma sig, va själv av med en fisk i flera veckor och va säker på att den va död när den plötsligt simma omkring i karet en dag när jag kom hem från jobbet.

Ta du det bara lugnt, har visserligen bara hållit på med salt i ca ett år men aldrig hört talas om fiskar som fastnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har rätt jag ska nog ta det lite lugnt. Lite segt att river hela revet. Han ligger säkert o trycker nån stans.

Ja, speciellt när du fått till scapen så snyggt!! Släck ljuset så alla får lite lugn och ro, osså kolla imorgon istället är mitt tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, speciellt när du fått till scapen så snyggt!! Släck ljuset så alla får lite lugn och ro, osså kolla imorgon istället är mitt tips.

Ja jag testar med det. Släcker karet för dagen så kan vi alla stressa ned lite. så får vi se imorgon om han vågat sig fram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ta det helt lugnt dessa fiskar sover i skrevor kan tom bilda en "puppa" runt sig. Dom brukar gå och lägga sig ganska tidigt iaf hemma hos mig och dem kan vara vart som helst. Dock är dom grymma på att hoppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag vaknade på morgon simmade min bangaii-kardinal runt i akvarium och terrade mina clowner. Så det var tur att jag lyssnade på alla er och inte började riva mitt rev. Fast mina clowner skulle nog önska att han lämnade karet.

Jag hade två bangaii-kardinaler som lyckades gömma sig i mina 10-12 kilo levande sten så jag inte ens såg dem på ett helt dygn. Helt otroligt. Så ta det lite piano så löser det sig nog
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...