Gå till innehåll

mina första kar; Red Sea Max 130 + Aquael 30L GBG


Trotzig

Rekommenderade inlägg

Sorry där jag blandade ihop det hela något. Det är en putsare jag pratar om. Och det stämmer som du skrev innan. Jag har märkt att han går och lägger sig runt 19-tiden mitt kar släcks kl 23.00. Rolig fisk lite jobbig för de andra bara

Glöm det jag skrev om kokongen om det va en kardenal. putsare är det som gör så ibland
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dödsfall . Har i natt haft mitt första dödsfall i mitt kar. En snigel jag köpte för fyra dagar sen på herkuleszoo har stilla somnat in. Funderar på dödsorsaken! Nåm som har någon ide? Kan man gå tillbaka till butiken och få en ny?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dödsfall . Har i natt haft mitt första dödsfall i mitt kar. En snigel jag köpte för fyra dagar sen på herkuleszoo har stilla somnat in. Funderar på dödsorsaken! Nåm som har någon ide? Kan man gå tillbaka till butiken och få en ny?

Sniglar är tydligen väldigt känsliga vid inkoppningen. Jag har själv haft flera sniglar som dött snabbt efter att jag köpt dom. Kan det vara en anledning även för dig?

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan vara allt mellan himmel och jord. Den kan ju blivit ihjälslagen av något annat i karet också. Att gå tillbaka för en snigel 4 dagar efter inköp hade inte jag gjort i alla fall. jag hade tagit det som olycksfall i arbetet och hoppats någon akvarieinevånare fått sig ett skrovmål...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mina blåbenade eremiter va i färd med att kallasa på sniglen när jag vaknade i morse. Så nån va ju glad i alla fall. Tror nog det är som Manks säger, känns lite onödigt att gå tillbaks för en snigel fyra dar senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny uppdatering. Har skaffat mig en rose Bubble Tip Anemone, så jäkla snygg. Kommer lägga upp bilder på den. Dock har mina clowner inte visa intresse för den. Konstigt!? Nån som har nån ide? Förresten har fått konstiga hårda bruna fläckar på ruta och pump nån som vet vad är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina var lite tveksamma i början , men sedan efter ca 2 veckor så var dem i den. och sedan dess så har de 3 koraller de hostar, min anemon, min duncanopsammia och min xenia=P

Så nu går de i alla nu!? jag får helt enkelt vänta och se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan dröja 4 månader, det kan dröja 5 minuter, de kanske aldrig går in i den.

De är märkliga de där liven. Mina clowner har tittat på min anemon lite skeptiskt i en vecka, får se om det händer nåt där...

Har du precis skaffat en anemon? Vilken sort skaffade du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Nån som har koll på vilka fiskar man kan ha i ett RSM 130? och hur många?

Det är bara att tittat runt på forumet i de olika RSM-trådarna. Själv hade jag 10 fiskar i mitt RSM 130D varav två kirurgfiskar (gul och en ctenochaetus binotatus), en par percula-clowner, en salarias fasciatus, en valenciennea puellaris och fyra Pseudanthias squamipinnis. Detta funkade utmärkt.

Ett av mina favorit RSM här på forumet är Lasses, vilket är en riktig inspirationskälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du precis skaffat en anemon? Vilken sort skaffade du?

Förlåt att jag missade att svara. Har en BTA (tror jag det är) Clownerna visar den ingen uppmärksamhet, så en av mina sexy shrimps har flyttat in där i stället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man hör så mkt olika, vissa menar att man knappt kan ha en clown i karet. Men tio det var imponerande. Ska kolla in Lasses :)

Det är bara att tittat runt på forumet i de olika RSM-trådarna. Själv hade jag 10 fiskar i mitt RSM 130D varav två kirurgfiskar (gul och en ctenochaetus binotatus), en par percula-clowner, en salarias fasciatus, en valenciennea puellaris och fyra Pseudanthias squamipinnis. Detta funkade utmärkt.

Ett av mina favorit RSM här på forumet är Lasses, vilket är en riktig inspirationskälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt att jag missade att svara. Har en BTA (tror jag det är) Clownerna visar den ingen uppmärksamhet, så en av mina sexy shrimps har flyttat in där i stället :)

Kul att räkan hittat dit. jag matade min anemon och då råkade en av clownena snappa upp lukten och efter det har han inte släppt anemon med mer en fem centimeter. Han sover till och med i den och är allmänt aggressiv mot de andra clownena som försöker närma sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 5 firrar på 130 liter och ska skaffa ett par till. har en yellow watchman goby (som inte är yellow...) 2 clowner, 2 bangaii kardinaler, ska skaffa en pseudochromis fridmani och någon mer firre, eventuellt en pelletsätande mandarin. sen har jag 5 räkor och ska skaffa 3-4 till och 8 eremiter och en sjöhare. finns ju så mycket kul som inte är fisk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 5 firrar på 130 liter och ska skaffa ett par till. har en yellow watchman goby (som inte är yellow...) 2 clowner, 2 bangaii kardinaler, ska skaffa en pseudochromis fridmani och någon mer firre, eventuellt en pelletsätande mandarin. sen har jag 5 räkor och ska skaffa 3-4 till och 8 eremiter och en sjöhare. finns ju så mycket kul som inte är fisk...

Jag har kollat in ditt kar, du har rätt coola grejer. Letar själv efter en Duncan med ficklampa. Skaffade mig faktiskt en mandarin, tänkte att jag testar och ser hur det går. Om jag märker att det inte funkar får jag ge bort honom till någon med ett större kar. Ger det nån vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...