Gå till innehåll

Behöver hjälp med identifikation av två alger


Trotzig

Rekommenderade inlägg

Hej Har ett nystartat RSM. Har fått två alger en röd och en grön. Den röda ser ut som skäggstrån och den gröna ser ut som små strån med en blomma på toppen.

Behöver hjälp med namnet och vem som äter dem eller hur jag kan få bort dem på annat sätt :)

post-7452-14468929080809_thumb.jpg

post-7452-14468929080313_thumb.jpg

post-7452-14468929080558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den röda brukar jag kalla skäggalg kan vara Polysiphonia sp eller kanske Asparagopsis armata. Den gröna är på tok för liten för jag ens skall våga mig på ett förslag.

Jag kan ha helfel även på den röda i detta stadie är det mycket svårt att veta va det är.

Dock är det inget jag skulle vara oroad för. Du kommer troligen få en hel dröse olika alger vissa en pina andra bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja troligen kommer jag få många alger. tycker de röda ser ut om Polysiphonia som du sa. De gröna är som du skrev lite små än. Får lägga upp lite bilder på dem när dom vuxit till sig lite.

Om du känner till något som tycker om att äta dessa alger så tveka att skriva till mig ;)

Den röda brukar jag kalla skäggalg kan vara Polysiphonia sp eller kanske Asparagopsis armata. Den gröna är på tok för liten för jag ens skall våga mig på ett förslag.

Jag kan ha helfel även på den röda i detta stadie är det mycket svårt att veta va det är.

Dock är det inget jag skulle vara oroad för. Du kommer troligen få en hel dröse olika alger vissa en pina andra bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen i morgon bär det iväg till butiken för att införskaffa mig en Salarias och en hepatus.

Salarias och eremiter gillar dessa iaf hos mig. Samt min hepatus.

En mixad städpatrull i med en riklig sådan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Hepatuskirurg växer ur ditt RSM på ett halvår om du har otur, när du då måste ta upp en och sälja den är risken stor att du måste riva hela revet för att få upp den. Skippa denna fisk som växer alldeles för fort och om du ändå tvunget måste ha en kirurg så skaffa en som inte växer så fort, och som är liten när du köper den, så kanske det blir så att du köper ett större kar innan den hinner bli så stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du har rätt där. Jag köpte en blåbenad eremint och en Salaroas idag. Får se vad de kan göra. Salaroas ser i alla fall ut att trivas.

Tack för hjälpen i morgon bär det iväg till butiken för att införskaffa mig en Salarias och en hepatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...