Gå till innehåll

Hjälp, hjälp och hjälp!!


Guest Lord_Dallert

Rekommenderade inlägg

Guest Lord_Dallert

Här sitter nog detta formus största n00b.

Har en längre tids odlingserfarenheter ifrån sötvatten (odlade troffar (tropheus för er som inte visste det) )

I alla fall, ni bygger och ni grejar och står i. Jag tittar ju givetvis på alla ritningar, skisser och läser hur det är konstruerat säkert 5/6 ggr ändå kan jag inte förstå, saker som är så utförligt förklarade så även en 3åring skulle fatta.

Det är ingen som är sugen på att ta sig en heldag i Åmål, och visa hur det ska se ut, skulle fatta mycket bättre då.

Det var en helt seriöst ställd fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla är vi barn i början,men man kan starta litemjukt,man behöver inte alla prylar,det går att starta upp med skummare ett par pumpar och hyfsar ljus.såhar jag gjort,så lär man sig efter hand.(sen vill man ha alla prylar)kolla något begagnat,wrang har ett ute till försäljning,som det bara är o hälla saltvatten i.sen finns mycket info här och på nätet,och inga frågor är dumma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som crille säger så är ingen fråga "särskilt" dum och man måste kunna få ställa det man undrar över emot väggen när man sitter på ett öppet forum vars uppgift är att diskutera inte genera/ignorera dess användare.

Åmål är tyvärr för långt för mig men som sagt det finns otroligt mycket erfarenhet från forumet och någon person som bor närmare kan säkert hjälpa till med det mesta.

En sak dock, bränn dig inte i början. Bestäm vad du vill ha och utgå försiktigt så att du hinner få vetskap om vad allting kräver, hur det funkar och vad som hänger ihop med vad.

Annars kan det lätt bli väldigt rörigt när man försöker köra allt på en gång.

Annars kan man ju göra som jag gjorde. Köp ett komplett system flytta allting inkl. vatten och sätt upp det så har du något att kolla på medans du tar till dig av de olika delarna som du precis har köpt.

De funkar kanon som insperationskälla men det kan vara ett farligt sätt. Om något händer behöver man kanske hjälp från någon som har läst lite mera. Anledningen till att jag skriver läst mera är för att ålder inte verkar ha någon nämnvärd betydelse för saltisar. Det kommer nya råd och rön hela tiden och därför kan man generellt sett inte hålla kvar eller ha nytta av all den förgångna fakta som fanns för utan man får ta till sig nya metoder.

Välj dock väl utprövade metoder som den stora massan använder och håll dig borta från "experts only" sakerna.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...