Gå till innehåll

VÄS i Balling


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Valde att prova balling med tillsats av NaCl-fritt salt från en fjärde dunk.

Om man räknar ut dygnsförbrukning för en dunk NaCl-fritt och sen tillsätter VÄS i den så att det blir rätt mängd, skulle det funka, eller händer det nåt oönskat i dunken? Minsta bakterieförekomst kanske exploderar?

I mitt fall skulle det röra sig om 15 ml VÄS på 5 l med 122g salt i

Jag är införstådd med att det blir svårt att variera VÄS på detta sätt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska späda VÄS eller någon annan kolkälla så ska det vara med sterilt vatten.

Mängden balling förändras inte linjärt med Väs heller. Däremot kan man blanda i spårämnen med ballingen som föbrukas linjärt med ballingvätskorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag skulle nog låta bli.

När jag körde kolkälla så gjorde jag inte blandningar för längre perioder än 7-10 dagar då det lätt börjar växa i behållarna om som står för länge.(för doserpump dvs)

Om det börjar växa så finns risken att det påverkar NaCl saltet...

Tolkar jag dig rätt så har du 4 pumpar, varför inte ha en till kolkälla och kombinera Mg/NaCL?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt räcker det med 3 dunkar för ballingen.

Ca, Kh och NaCl-fritt salt.

Mg kan man köra manuellt vid behov, det NaCl-fria saltet innehåller en viss del mg och många gånger räcker det för att hålla nivån skapligt, så länge mg nivån i karet är rätt från början (minst 1300).

Annars så är kalciumklorid och magnesiumklorid kompatibla då det är klorider båda två, men problemet blir att räkna ut hur mycket pulver som ska i dunken så dosen blir rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...