Gå till innehåll

Osmos


Davidm

Rekommenderade inlägg

Har skaffat mig en osmos av märket coralife. Tyvärr så parra inte fattningarna till svenska vattenledningar. Har varit och kollat runt i diverse vvs butiker men de har inga fattningar som passar. De passar på vatten ledningarna men inte i osmosapparaten medans den medföljande bara passar i osmosapparaten och inte i vattenledningen. Äe det någon som vet någon affär som säljer fattningar som har både amerikanska gängningar samt svensk gängning.

Någon som fattar vad jag menar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du verkligen snackat med någon i en VVS butik?

För det brukar finnas adaptrar till det mesta. För antagligen är det en adapter du behöver mellan din kran och osmosen... att hitta en fattning som passar direkt på båda kanske är svårare. Ta med dig munstycket eller vad det nu är som sitter på din kran samt slangen till osmosen så fixar dem det åt dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk till en riktig vvs firma så hjälper dom dig, glöm byggvaruhusen. Amerikanska rörgängor är desamma som dom svenska. Sen har du tum och millimeter gängor och välja på. Så kombinationsmöjligheterna är goda. Så börja med att ta reda på vilka kopplingar som sitter på osmosen och vilka du har på dina vattenledningar så ska det lösa sig. Kolla www.rinkabyror.se dom har det mesta, hjälper inte det kolla www.rsk.se där fins allt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amerikanska och Svenska gängor inom VVS är samma, alla har tumgänga som standard. Det du behöver är kanske en bussning mellan 1/2" =15mm och 3/4" = 20mm eventuellt, eller så behöver du övergång mellan utvändiggänga till invändiggänga, men som sagt: det är samma gängor/gängstigning mellan AM och SV gängor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått tag på en adapter diametern är rätt men inte gängan, efter ett tag när man skruva så blir den hela tiden sned. Om man tittar på gängorna så ser man att de på osmosen är mucker grövre än den på adaptern som jga köpte. Annars kanske man kan låta en vvs butik att ta bort anslutningen på osmosen och istället låta dem sätta dit en anslutning som passar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Davidm, jag tror du försöker sätta en tumgänga i en rörgänga, Och det är två helt skilda gängor som garatnerat inte passar varandra, Rörgängan känner man igen på att den är grov och smått konisk. Ta med hela rasket till en rörbutik och säg: Fixa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska be dem fixa det imorgon! Jag har precis gjort rent mitt kar från alger så att fingrarna blödde. Har bara varit iväg 6 dagar men karet var helt överväxt med alger, tur att man man har kunnat sälja av sig lite prylar så man kunde köpa sig en osmos. Ska sedan börja med att fylla upp mitt 177L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...