Gå till innehåll

Anemon fångat Chelmon rostratus


Atlas

Rekommenderade inlägg

Har en jätte liten Anemon stor som en 5 krona. Min Chelmon rostratus satt fast med munnen och jag frick dra rätt hårt för att få loss fisken.

Nu är den helt groggy och har tappat färg. Antar att den försökt att ta nått från den..

Min undran är om anemonen har nått gift eller så som den bedövar fisken med eller dödar med?

Jag vet inte namnet på anemonen.Bifogar bild

post-7265-14468929303793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack Fredrik. Visste inte riktigt vart jag skulle börja leta utan namn på den..

Ja fisken ser riktigt illa ut. Ligger i en yngelbox nu. Andas bara. Rör sej inte. Tiden lär visa ganska snart antar jag hur det går.

Trodde aldrig att en så liten anemon kunde vara ett hot mot fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak har hänt mig med min mini maxi och en pipefish. Pipefishen fastnaden endast med tippen av nosen i några sekunder ( jag drog bort den ganska fort ) men den vart också rätt groggy ett tag, sen dog den.

Nässelgifterna i anemonen verkar väldigt starka, samt att de anemonerna är gjorde att svälja allt de får tag i, drar man loss något från anemonen så skadar man oftast anemonen mao så är de extremt agressiva.

I ditt fall misstänker jag att nässelgifterna sitterkvar på nosen. nu har det gått en stund men annars hade jag försökt torkat rent nosen på den och haft högt flöde.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken dog efter ca 1 timme.. Väldigt synd då jag fick tag på ett riktigt fint exemplar som åt det mesta.

Nu är jag orolig för att någon gooby eller mandarin ska gå på den.

Tack för hjälpen och tipsen jag fisk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tråkigt :(

Jag har en maximini anemon och en okinawae gobie tillsammans, och vad jag förstått så ska de fiskar som lever med anemonen i naturen fatta att dom ska hålla sig undan. Både anemonen och gobien kommer i detta fallet från samma ställe, runt Japan. Jag har aldrig sett att den ens "tänkt tanken" att sätta sig på den. Den sitter på allt och överallt men inte på den :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mini anemonerna är extremt klibbiga.. All mindre fisk borde vara chanslösa att ens ta sig loss.. Giftet bör ha fastnat på firren direkt.. Dvs chanslös..

Har själv råkat ut för en incident ett par år bakåt då en "20cm" firre stötte till en haddoni , dvs en carpet anemon.. Bara en liten del mot anemonen men en stund senare vinglade sen runt o sen kastade den in handduken tyvärr..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har haft en Kopparbandad som fastnat i en modell större av Haddonin, men den dog den med tyvärr. Haddonin är väl en av de som har starkast nässelgift av anemonerna? Tror även att den lilla modellen kan vara rätt så potent, om inte anant så bevisar ju denna tråden det.

Synd på en vacker fisk, vi får hoppas att ingen annan råkar i "klistret" i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar djupt. Chelmon är en personlig favorit och jag precis som du har fått tag på ett ex som äter o frodas väl. Skulle gråta bokstavligt om den skulle dö på ett sådant sett =/ Själv aktar jag mig för carpetanemoner av just denna anledning. Har bara en BTA och alla undviker den utom min tomatclown.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...