Gå till innehåll

Flavescens & Moorish tillsammans?


Chum

Rekommenderade inlägg

Fick äntligen, efter 1 års letande, hem en fantastiskt fin Moorish Idol i helgen. Såg den äta väl i butiken (frysmat, flingor, etc) så det bådar gott. Det som däremot gjorde mig lite nervös var att man flavis som hittills varit mkt lugn o stillsam plötsligt började "kaxa" och utmana moorishen. Denna brydde sig föga och betedde sig lite som min hund (Rottweiler) när andra hundar utmanar - den ignorerar. Efter ett dygn verkar flavisen ha lugnat sig. Men är ändå lite orolig. Vad tror ni andra? Är det en match made in heaver or hell?

-boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flavescens brukar vara riktigt elak mot andra fiskar med liknande utseende, men brukar för det mesta lugna ner sig efter ett tag. Jag hade en flavescens och en moorish tillsammans i ca 1 ½ år utan problem. Dock är min personliga åsikt att ett akvarium på 250l är för litet för båda dessa fiskar på långsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt, när jag kom hem idag från jobbet så var det hur lugnt som helst? Antar att de rett ut saker o ting nu... Nu simmar alla mina 3 "stora fiskar ihop (Moorish, Chelmon och Flavescens), bredvid, emot och förbi varandra utan problem, Jo, jag planerar inte att ha 250 liter resten av livet så att säga =) Nu är jag mer orolig för maten. Moorishen åt rikligt i butiken men har inte ätit på ett dygn här hemma nu, trots att jag gav samma mat. Förhoppningsvis kommer den igång snart. Tänkte prova i morrn med samma trick jag fick igång Chelmon med - en levande mussla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skumt, men kul... Nu har jag "tre amigos" i min Chelmon, Falvescens och Moorish. Snyggt stim. Problemet är bara att den vägrar äta (som de brukar göra) trots att den åt i butik. Hos mig är den färggrann och pigg. I butiken var den grådaskig o blek, men den åt? :smiley24:

Den är från Bromma Zoo. De hade fått in ca 10 st... 599kr/st.

Har provat all frysmat jag har, flingor, pellets samt levande blåmussla. Den äter inget av det. Misslycka jag med denna så ansluter jag mig till de som menar att fisken är omöjlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skumt, men kul... Nu har jag "tre amigos" i min Chelmon, Falvescens och Moorish. Snyggt stim. Problemet är bara att den vägrar äta (som de brukar göra) trots att den åt i butik. Hos mig är den färggrann och pigg. I butiken var den grådaskig o blek, men den åt? :smiley24:

Den är från Bromma Zoo. De hade fått in ca 10 st... 599kr/st.

Har provat all frysmat jag har, flingor, pellets samt levande blåmussla. Den äter inget av det. Misslycka jag med denna så ansluter jag mig till de som menar att fisken är omöjlig.

Dom brukar vara petiga med maten i början. När jag haft fisk som vägrat att äta i början så har jag använt mig av "Seachem Entice" med utmärkt resultat. Prova även mata med "Angels Formula" om du inte redan gjort det, moorish idol vill ha mycket svamp i sin kost då den lever nästan på bara svamp i havet. Lycka till och hoppas att det löser sig, det är en svår fisk du köpt men inte omöjlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä precis, enligt de flesta handlare så är Chelmon svårare än Moorish (som dock är svår att finna). Min Chelmon äter mest av alla i hela akvariet, hehe. Maten du räknar upp, har den svampextrakt i sig?

EDIT: Vilket lat typ jag är, skäms på mig... hehe. Fann alla svaren med en enkel googling -bok-

Seachem Entice skall tydligen vara en lösning som ger smak åt kräsna fiskar och Ocean Nutrition's Angels Formula är svampbaserad frysmat. Mkt bra! Ska köpa direkt i morrn! TACK!! Vet ngn mer mattips för Moorish så snälla dela dem här =)

Ändrat av Chum
Googlade
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en ny Morish förra helgen, den gamla kastade in handduken efter 3,5 år. Det är mycket som ska stämma när det gäller de lite svårare fiskarna, därför inhandlade jag min på Triton som jag vet har koll på leverantörer och mottagandet av fisk i karantän. Jag köpte även en lecusternon som jag visste skulle få ta merparten av utfallen från min gula kirurg, det blev även två sandvändare. Lecsternonen fick ett litet prickutbrott den andra dagen men sen dess har det gått bra, jag sätter ogärna in UV då jag kör med kolkälla och zeolitreaktor, men tvekar inte om jag måste. Alla nykomlingarna äter idag Ocean Nutritions Prime Reef Flakes den lila burken, i början tog de hellre artemia. Nykomlingarna får nu även simma på den gules favoritställen så det ser positivt ut.

Jag tror ditt akvarie är i minsta laget för en morish som är ganska lättstressad och inte lika tuff som en kirurg.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...