Postat 29 april 201312 Är Hej alla likasinnade.DÄ mitt kar nu varit igÄng sedan September förra Äret Àr det moget nog att köra en första presentation tycker jag. Mitt förra kar bestÀmde sig för ett par Är sedan att fukta in parketten med ca 100 liter. DÄ lades hobbyn ner ett tag men nu Àr det alltsÄ dags igen. Det var faktiskt frugan som förslog det, konstigt nog... :-)Helbild pÄ "algsoppan".Karet Àr ett 550 liters med en sump pÄ ynka 40 liter. Jag har sjÀlv borrat 3 hÄl i akvariet och byggt en avrinningslÄda i bakkant. Jag bygggde enligt beananimal metoden och jag mÄste sÀga att det funkar över förvÀntan. SvÀljer mycket vatten HELT ljudlöst. Mycket bra "WAF" (Wife Acceptance Factor) Alla delar jag köpt Àr med stor fokus pÄ lÄgt ljud och jag har i mitt eget tycke (och fruns) lyckats bra. Mitt senaste inköp var skummaren och Àven denna passerade ljudtestet.Teknik Àn sÄ lÀnge:DIY LED belysning pÄ ca 200 watt. Delar frÄn Rapidled och tyska EBay.Deltec HLP returpumpDeltec fosfatfilter med biopelletsTunze autopÄfyllningRLSS R8i intern skummare2 st Tunze 60951 st Tunze 6045Tunze 7095 multicontroller som styr bÄda 6095:orna.Sander 50 mg ozonisator som körs vid behov.Levande i karet "so far" bestÄr faktisk till stor del av fraggar köpta av akvarister hÀr pÄ guiden. Tack ska ni ha allihopa. :-)LÀgredjur:2 st putsarrÀkor, 1 eldrÀka, 1 pepparmint och 1 boxarÀka. StÀdpatrull bestÄende av lite turbosar och nÄgra blÄbenta eremiter.FiskbestÄndet:2 anthias av nÄgon sort1 sailfin kirurg1 foxface1 clown3 st damseller (stygga rackare som jagar runt allt i karet. FÄr bli och försöka fÄ upp dem)Nu orkar jag inte skriva mer pÄ ipaden sÄ fÄr bli fler uppdateringar nÀr jag sitter framför min dator. :-) Tack för mig//Stefan
Postat 29 april 201312 Är Författare Vill minnas att det Àr den turbinara av nÄgon sort. Den har ljusnat avsevÀrt sedan jag fick den.
Postat 30 april 201312 Är Författare En frÄga:Jag har lite problem med att hÄlla kalcium uppe och pytsar dÀrför i 1-2 skopor FM biocalcium / dag. Jag tycker det verkar vara en mÀrkligt hög förbrukning dÄ jag Ànnu bara har ett fÄtal mindre koraller i karet. Jag har inte koll pÄ mitt magnesium vÀrde dÄ jag fortfarande vÀntar pÄ leverans av ett par nya testkit men som jag förstÄtt det borde det bli fÀllningar av calcium om inte MG vÀrdet Àr högt nog? Jag har inte sett nÄgra sÄdana fÀllningar alls.Funderar pÄ om det Àr dags för en kalcium reaktor kanske?Tack för mig//Stefan
Postat 30 april 201312 Är Författare Nej, jag har inte provat ett annat test. Det jag har Àr dock ett nyinköpt test som inte Àr nÀra utgÄngsdatum.Men jag ska absolut testa igen med med det REDSEA test kitet jag vÀntar pÄ. Hoppas det kommer snart! :-)//Stefan
Postat 14 september 201312 Är Författare HÄller fortfarande pÄ och försöker fÄ in rÀtt dosering pÄ CA och MG.. Verkar vara svÄrt att fÄ alla korallerna nöjda.. :-)NÀsta uppgradering Àr bestÀlld vilket blir ett 240 W maxspect mazarra P med 4 moduler istÀllet för min DIY lösning. I och för sig inget fel pÄ mitt hemmabygge men vill gÀrna ha lite mer styrning pÄ ljuset. à terkommer med resultat sÄ fort jag fÄtt grejerna och testat.
Postat 17 september 201312 Är Författare Tack ska du ha.. Den har nog blivit 3 gÄnger större sedan det fotot. Det Àr den som vÀxer mest i karet.Ska uppdatera med lite fler bilder nÀr den nya belysningen Àr pÄ plats!
Postat 18 september 201312 Är Gör det. Det Àr vÀldigt inspirerande att se andras saltisars kar =) Upplever du Hystrixen som svÄr förresten? Noga med vattenvÀrden (Ca, Mg, osv), spÄrÀmnen, temp, ljus, etc?
Postat 18 september 201312 Ă„r Författare Jag gör mitt bĂ€sta för att försöka hitta rĂ€tt dosering och mina vĂ€rden har nog varit ganska svajiga pga mitt famlande. Av alla mina koraller Ă€r det den som har haft bĂ€st tillvĂ€xt.. SĂ„ nej.. NĂ„gra svĂ„righeter med just hystrixen har jag absolut inte haft. Den har sett jĂ€ttefin ut hela tiden. Ăven nĂ€r andra koraller sett lite hĂ€ngiga ut. :-)SĂ„ hĂ€r ser den ut idag: Ăndrat 18 september 201312 Ă„r av Stille
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.