GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej alla likasinnade.

DÄ mitt kar nu varit igÄng sedan September förra Äret Àr det moget nog att köra en första presentation tycker jag. Mitt förra kar bestÀmde sig för ett par Är sedan att fukta in parketten med ca 100 liter. DÄ lades hobbyn ner ett tag men nu Àr det alltsÄ dags igen. Det var faktiskt frugan som förslog det, konstigt nog... :-)

Helbild pÄ "algsoppan".

post-3796-14468929314651_thumb.jpg

Karet Àr ett 550 liters med en sump pÄ ynka 40 liter. Jag har sjÀlv borrat 3 hÄl i akvariet och byggt en avrinningslÄda i bakkant. Jag bygggde enligt beananimal metoden och jag mÄste sÀga att det funkar över förvÀntan. SvÀljer mycket vatten HELT ljudlöst. Mycket bra "WAF" (Wife Acceptance Factor)

Alla delar jag köpt Àr med stor fokus pÄ lÄgt ljud och jag har i mitt eget tycke (och fruns) lyckats bra. Mitt senaste inköp var skummaren och Àven denna passerade ljudtestet.

Teknik Àn sÄ lÀnge:

DIY LED belysning pÄ ca 200 watt. Delar frÄn Rapidled och tyska EBay.

Deltec HLP returpump

Deltec fosfatfilter med biopellets

Tunze autopÄfyllning

RLSS R8i intern skummare

2 st Tunze 6095

1 st Tunze 6045

Tunze 7095 multicontroller som styr bÄda 6095:orna.

Sander 50 mg ozonisator som körs vid behov.

Levande i karet "so far" bestÄr faktisk till stor del av fraggar köpta av akvarister hÀr pÄ guiden. Tack ska ni ha allihopa. :-)

LĂ€gredjur:

2 st putsarrÀkor, 1 eldrÀka, 1 pepparmint och 1 boxarÀka. StÀdpatrull bestÄende av lite turbosar och nÄgra blÄbenta eremiter.

FiskbestÄndet:

2 anthias av nÄgon sort

1 sailfin kirurg

1 foxface

1 clown

3 st damseller (stygga rackare som jagar runt allt i karet. FÄr bli och försöka fÄ upp dem)

Nu orkar jag inte skriva mer pÄ ipaden sÄ fÄr bli fler uppdateringar nÀr jag sitter framför min dator. :-)

Tack för mig

//Stefan

Postat
  • Författare

Vill minnas att det Àr den turbinara av nÄgon sort. Den har ljusnat avsevÀrt sedan jag fick den.

Postat
  • Författare

En frÄga:

Jag har lite problem med att hÄlla kalcium uppe och pytsar dÀrför i 1-2 skopor FM biocalcium / dag. Jag tycker det verkar vara en mÀrkligt hög förbrukning dÄ jag Ànnu bara har ett fÄtal mindre koraller i karet. Jag har inte koll pÄ mitt magnesium vÀrde dÄ jag fortfarande vÀntar pÄ leverans av ett par nya testkit men som jag förstÄtt det borde det bli fÀllningar av calcium om inte MG vÀrdet Àr högt nog? Jag har inte sett nÄgra sÄdana fÀllningar alls.

Funderar pÄ om det Àr dags för en kalcium reaktor kanske?

Tack för mig

//Stefan

Postat
  • Författare

Nej, jag har inte provat ett annat test. Det jag har Àr dock ett nyinköpt test som inte Àr nÀra utgÄngsdatum.

Men jag ska absolut testa igen med med det REDSEA test kitet jag vÀntar pÄ. Hoppas det kommer snart! :-)

//Stefan

• 4 mĂ„nader senare...
Postat
  • Författare

HÄller fortfarande pÄ och försöker fÄ in rÀtt dosering pÄ CA och MG.. Verkar vara svÄrt att fÄ alla korallerna nöjda.. :-)

NĂ€sta uppgradering Ă€r bestĂ€lld vilket blir ett 240 W maxspect mazarra P med 4 moduler istĂ€llet för min DIY lösning. I och för sig inget fel pĂ„ mitt hemmabygge men vill gĂ€rna ha lite mer styrning pĂ„ ljuset. Återkommer med resultat sĂ„ fort jag fĂ„tt grejerna och testat.

Postat
  • Författare

Tack ska du ha.. Den har nog blivit 3 gÄnger större sedan det fotot. Det Àr den som vÀxer mest i karet.

Ska uppdatera med lite fler bilder nÀr den nya belysningen Àr pÄ plats!

Postat

Gör det. Det Àr vÀldigt inspirerande att se andras saltisars kar =) Upplever du Hystrixen som svÄr förresten? Noga med vattenvÀrden (Ca, Mg, osv), spÄrÀmnen, temp, ljus, etc?

Postat
  • Författare

Jag gör mitt bĂ€sta för att försöka hitta rĂ€tt dosering och mina vĂ€rden har nog varit ganska svajiga pga mitt famlande. Av alla mina koraller Ă€r det den som har haft bĂ€st tillvĂ€xt.. SĂ„ nej.. NĂ„gra svĂ„righeter med just hystrixen har jag absolut inte haft. Den har sett jĂ€ttefin ut hela tiden. Även nĂ€r andra koraller sett lite hĂ€ngiga ut. :-)

SÄ hÀr ser den ut idag:

post-3796-14468930801423_thumb.jpg

post-3796-14468930801188_thumb.jpg

Ändrat av Stille

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.