Gå till innehåll

Mitt lilla rev. Version 2


Stille

Rekommenderade inlägg

Hej alla likasinnade.

Då mitt kar nu varit igång sedan September förra året är det moget nog att köra en första presentation tycker jag. Mitt förra kar bestämde sig för ett par år sedan att fukta in parketten med ca 100 liter. Då lades hobbyn ner ett tag men nu är det alltså dags igen. Det var faktiskt frugan som förslog det, konstigt nog... :-)

Helbild på "algsoppan".

post-3796-14468929314651_thumb.jpg

Karet är ett 550 liters med en sump på ynka 40 liter. Jag har själv borrat 3 hål i akvariet och byggt en avrinningslåda i bakkant. Jag bygggde enligt beananimal metoden och jag måste säga att det funkar över förväntan. Sväljer mycket vatten HELT ljudlöst. Mycket bra "WAF" (Wife Acceptance Factor)

Alla delar jag köpt är med stor fokus på lågt ljud och jag har i mitt eget tycke (och fruns) lyckats bra. Mitt senaste inköp var skummaren och även denna passerade ljudtestet.

Teknik än så länge:

DIY LED belysning på ca 200 watt. Delar från Rapidled och tyska EBay.

Deltec HLP returpump

Deltec fosfatfilter med biopellets

Tunze autopåfyllning

RLSS R8i intern skummare

2 st Tunze 6095

1 st Tunze 6045

Tunze 7095 multicontroller som styr båda 6095:orna.

Sander 50 mg ozonisator som körs vid behov.

Levande i karet "so far" består faktisk till stor del av fraggar köpta av akvarister här på guiden. Tack ska ni ha allihopa. :-)

Lägredjur:

2 st putsarräkor, 1 eldräka, 1 pepparmint och 1 boxaräka. Städpatrull bestående av lite turbosar och några blåbenta eremiter.

Fiskbeståndet:

2 anthias av någon sort

1 sailfin kirurg

1 foxface

1 clown

3 st damseller (stygga rackare som jagar runt allt i karet. Får bli och försöka få upp dem)

Nu orkar jag inte skriva mer på ipaden så får bli fler uppdateringar när jag sitter framför min dator. :-)

Tack för mig

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga:

Jag har lite problem med att hålla kalcium uppe och pytsar därför i 1-2 skopor FM biocalcium / dag. Jag tycker det verkar vara en märkligt hög förbrukning då jag ännu bara har ett fåtal mindre koraller i karet. Jag har inte koll på mitt magnesium värde då jag fortfarande väntar på leverans av ett par nya testkit men som jag förstått det borde det bli fällningar av calcium om inte MG värdet är högt nog? Jag har inte sett några sådana fällningar alls.

Funderar på om det är dags för en kalcium reaktor kanske?

Tack för mig

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har inte provat ett annat test. Det jag har är dock ett nyinköpt test som inte är nära utgångsdatum.

Men jag ska absolut testa igen med med det REDSEA test kitet jag väntar på. Hoppas det kommer snart! :-)

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Håller fortfarande på och försöker få in rätt dosering på CA och MG.. Verkar vara svårt att få alla korallerna nöjda.. :-)

Nästa uppgradering är beställd vilket blir ett 240 W maxspect mazarra P med 4 moduler istället för min DIY lösning. I och för sig inget fel på mitt hemmabygge men vill gärna ha lite mer styrning på ljuset. Återkommer med resultat så fort jag fått grejerna och testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör mitt bästa för att försöka hitta rätt dosering och mina värden har nog varit ganska svajiga pga mitt famlande. Av alla mina koraller är det den som har haft bäst tillväxt.. Så nej.. Några svårigheter med just hystrixen har jag absolut inte haft. Den har sett jättefin ut hela tiden. Även när andra koraller sett lite hängiga ut. :-)

Så här ser den ut idag:

post-3796-14468930801423_thumb.jpg

post-3796-14468930801188_thumb.jpg

Ändrat av Stille
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...