uzck Postat 1 maj 2013 Postat 1 maj 2013 Hej!Undrar om man kan få igång mer liv i befintlig LS utan att köpa mer LS?Finns de nått man kan tillsätta? Har en massa sjöormstjärnor men dåligt med små räkor.Skulle iaf vilja ha mer liv i stenen.Har ett kar på 640 l som snurrar för fullt.Tacksam för alla tips o råd.Mvh Sebbe Citera
blackizzz Postat 1 maj 2013 Postat 1 maj 2013 För det första så kommer ju allting i stenen att föröka sig, så genom ren naturlig väg kommer podsen att bli fler (så länge det inte finns fisk som äter upp alla ) Citera
uzck Postat 1 maj 2013 Författare Postat 1 maj 2013 Tack för svaret.Jag har en mandarin som bara äter de som e i stenen. Sen har jag en scooter blenny o en kopparbandad pincett som visserligen käkar fryst. Men dom går ju även o plockar i stenen.Min sump e rätt liten så jag kan bara ha småsten i den. Iofs bättre än inget.Men de finns inget sätt att tillsätta mer liv på utan att stoppa i mer sten?Mvh Sebbe Citera
blackizzz Postat 1 maj 2013 Postat 1 maj 2013 Det GÅR att köpa coepods på "burk/flaska", men har ingen personlig erfarenhet av detta... (alltså levande) annars tror jag att ett refugium är en bra idé! Då får de öka i antal utan att någon fisk äter upp "baskolonin" Men jag tror att stenen i ditt 640L innehåller mer coepods än vad du tror Citera
uzck Postat 1 maj 2013 Författare Postat 1 maj 2013 Tack för svaren.Hoppas ju verkligen att där e mer liv än jag tror.Men nu kommer då en ny fråga: vad e ett refugium?I nuläget har jag bara ca 40 kg sten i. Ekonomin satte stop för dom andra 40 kg som ska i så småningom. Mvh Sebbe Citera
blackizzz Postat 1 maj 2013 Postat 1 maj 2013 Ett refugium är en del av sumpen/ett separat kar där du har LS och odlar macroalger (för att minska algtillväxten i huvudkaret) Här trivs coepods jättebra! Sen åker dessa med pumpen upp till huvudkaret där de äts upp av fiskar Citera
uzck Postat 1 maj 2013 Författare Postat 1 maj 2013 Kanon. Tackar verkligen så mycket för svaren.Då ska jag försöka få tag i macroalger o köpa nån liten LS o ta nån av LS jag har redan. Har ju en rätt liten sump men där e ett fack jag kan ha lite i iaf.Kläcker just nu lite artemia i den delen. Men ditt förslag låter mycket bättre.Gissar på att man köper macroalger i min lokala salthandlare?Uppskattar verkligen hjälpen.Mvh Sebbe Citera
blackizzz Postat 1 maj 2013 Postat 1 maj 2013 Förmodligen kan du få lite gratis om du ber snällt Tänk bara på att du behöver en ljuskälla för refugiumet, men inget high tech behövs, en vanlig glödlampa räcker om du så vill Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.