Gå till innehåll

Tips på att fånga in sandvändare?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Skrev tidigare i en tråd om min sandvändare som täcker mina koraller med sand hela tiden. Nu försöker jag fånga den men har ingen större lycka hittills. Jag har testat med håv vilket var en omöjlighet och även en PET-flaska med tratten vänd ut och in.

Har även nyss slängt ner ett pvc rör som jag hoppas att den ska bosätta sig i och som jag sen kan täcka för utgångarna och lyfta ur den.

Någon som har andra tips hur jag kan fånga den eller i värsta fall ta kål på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en vanlig fryspåse och gör öppningen som en kulpåse med en fiskelina, dvs en snara som stänger när du lyfter. Placera den på botten med lite sand i så att strömmen håller den uppblåst. Vänta till den simmar in och lyft upp påsen i fiskelinan du har beredd i handen. Fick upp min så på 2 min :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en vanlig fryspåse och gör öppningen som en kulpåse med en fiskelina, dvs en snara som stänger när du lyfter. Placera den på botten med lite sand i så att strömmen håller den uppblåst. Vänta till den simmar in och lyft upp påsen i fiskelinan du har beredd i handen. Fick upp min så på 2 min :)

Lät smart, får testa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...