Gå till innehåll

Bubbelfälla problem


Bobjo

Rekommenderade inlägg

Hej

Har problem med min sump. Den består av två fack med en undermålig bubbelfälla som avskiljare. Har läst mig till att den ska bestå av tre skivor men min har bara två så bubblorna smiter igenom. Har inte plats för att limma dit en extra skiva tyvärr. Har i dagsläget en skumgummi som ligger i fällan och fångar bubblor, men med bara lite skit i den hindrar den flödet och vattnet tar en annan väg över skivorna och sabbar min vattennivå i sumpen som i sin tur får min osmolator att krångla. Min fråga är: kan man hitta på något annat sätt än skumgummi som stoppar bubblorna i min fälla utan att påverka flödet? Annars ser jag inget annat alternativ än att köpa en ny sump.

Tacksam för idéer.

//Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sump kan ha en eller fjorton bafflar och fungera precis lika bra, det som gäller är bara att ma utformar den så bra som möjligt.

Att få en bubbelfälla att fungera kan ha med att göra om man har för smalt mellan bafflarna så att bubblorna far med av farten upp och ner genom dem, i så fall är det bara att dela på dem och flytta dem längre isär så man sänker hastigheten på vattnet så att bubblorna stannar på ena sidan baffeln.

Hur är din sump uppbyggd idag? Vilken väg tar vattnet, upp o ner genom bafflar, samt vad har du för skummare och var i sumpen står den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Min Sump har måtten L 35, B 35 och höjd 40 cm.

I första facket, som är 21 cm brett, kommer vattnet från akvariumet via två stycken 20 rör. I detta facket står en Aqua Excell Internal Skimmer AE-Mini2. Den Har måtten 20,5 x 17 så den får precis plats. Sen går vattnet vidare över en glasskiva som är 22 hög, ner under en skiva som också är 22 cm men sitter ca 2 cm över botten på sumpen och vidare in i fack två som är 8,7 cm brett. Det är 3 cm mellan bafflarna. I fack två sitter returpumpen som är en AquaBee 2000-1. Den har måtten L 9,5, B 8,0 H 9,5. Allt är väldigt tajt så det finns inte mycket utrymme för att bygga om.

Vred på skummaren idag och fick ett par cm. Man kanske skulle kunna flytta isär bafflarna ett par cm. Tror du att det kan funka?

Tack för att du tar dig tid att hjälpa till.

Mvh Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sump har ungefär samma mått, men instället för att sattsa på bubbelfälla så gjorde jag retur facket större så att bubblorna hinner expandera innan de åker upp i karet, fungerar faktiskt riktigt Bra, men har inte särskilt högt flöde genom min sump:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...