Gå till innehåll

Byta akvarie


Aquaguy

Rekommenderade inlägg

Hej jag ska flytta allt (koraler, eremiter och sniglar) från mitt dymax iq5 (13 liter) till ett 54 liters kar. Är det bäst att fylla på de 13 litrarna och kanske 5 till så länge. Sedan fylla på mer vatten gradvis typ 10 liter i veckan i karet. Eller går det att ha allt i en hink i en månad innan jag kan sätta i allt levande i det nya karet? Kan inte ha kvar det i dymax akvariet för där ska det bli sötvatten direkt. Eftersom jag tröttna på att lägga ner så mycket tid på att göra vatten byten och hålla koll på alla värden i det lilla akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle blanda saltvatten tills 54 litern är full minus 13 liter och kolla att salthalten blir lika i båda karen. Sedan får det stå en dag med en pump i så vattnet sätter sig. Kolla temperaturen i båda och om den är inom en grad skulle jag byta en tredjedel av 13 liter vänta en timme och byta hälften. Vänta en timme och sedan bara flytta allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...