Gå till innehåll

Yttligare en sump fråga


Alexxander

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Ska väl inom snar framtid dra igång saltkaret,och jag har börjat fundera mer och mer ang sump.

Karet är bara på 54L så jag vet att det kanske är lite onödigt.

Men är främst för att få bort skummaren och ha mer vatten volym.

Sumpen kan ha måtten l*h*d 40,30,30 (kan va mer på höjd)

Det som ja funderar mest på är om skummaren (på hängs skummare) kan vara i vattet,dvs hänga den på insidan?

Annars tro jag sump idén går åt skogen.

Här är en länk på den jag har(sa 2012),är väl kanske lite overkill men.

https://www.fish-street.com/weipro_sa2011-2014?category_id=143

post-7311-14468929399064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis det jag ville höra :D

Har fortfarande lite frågetecken som snurrar.

Eftersom bänken är byggd som den är,så går det ju inge vidare att borra i botten i något hörn utan får bli i mitten.

Nu kommer det några frågetecken.

Som jag fattat det är det bäst med 2st rör ner,vilken storlek ska dom vara?

Hur nära vatten ytan ska dom vara?

Ska båda rören ner ha en kulventil?

Och i sumpen,vilken baffel bestämmer vatten höjden?

Hehe nu vart det lite frågor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och i sumpen,vilken baffel bestämmer vatten höjden?

post-1377-14468929400023_thumb.png

Sista facket är där du ska sätta nivågivaren för påfyllning, då det är det sista facket som kommer att variera i nivå, övriga facks nivå sätts efter den sista baffeln innan nästa nivå. Hur många fack du vill ha bestäms av utrustningen du ska ha. Är det enbart skummaren så räcker det med en baffel, innan returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag fattat det är det bäst med 2st rör ner,vilken storlek ska dom vara?

Hur nära vatten ytan ska dom vara?

Ska båda rören ner ha en kulventil?

Det beror på vilket flöde du ska ha upp och ner till sumpen, som i sin tur bestäms av vilken returpump du har.

Men låt säga att du har en Aquabee 2000 tex, då klarar du dig gott med 20mm rör, en kran på hävertröret ner och en kran på returen ifall du vill.

Borra hålen så att hävertröret sitter en dryg dm under ytan, och evakueringsrörets inlopp ska ju vara där du vill ha nivån i boxen.

Just en box runt rören är viktigt om du inte vill fylla sumpen med allt vatten från huvudkaret som sitter ovanför evakueringsrörets inlopp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]95991[/ATTACH]

Sista facket är där du ska sätta nivågivaren för påfyllning, då det är det sista facket som kommer att variera i nivå, övriga facks nivå sätts efter den sista baffeln innan nästa nivå. Hur många fack du vill ha bestäms av utrustningen du ska ha. Är det enbart skummaren så räcker det med en baffel, innan returpumpen.

Precis,tänkte bara ha skummaren därnere,så då räcker det med en baffel?Hur hög vet man hur den ska vara då,så tex vid strömavbrott så inte sumpen fylls över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vilket flöde du ska ha upp och ner till sumpen, som i sin tur bestäms av vilken returpump du har.

Men låt säga att du har en Aquabee 2000 tex, då klarar du dig gott med 20mm rör, en kran på hävertröret ner och en kran på returen ifall du vill.

Borra hålen så att hävertröret sitter en dryg dm under ytan, och evakueringsrörets inlopp ska ju vara där du vill ha nivån i boxen.

Just en box runt rören är viktigt om du inte vill fylla sumpen med allt vatten från huvudkaret som sitter ovanför evakueringsrörets inlopp...

Har en Sicce syncra 2.0 tänkt till skummaren. Har även en Aquabee 1000. Men den kanske är för klen som returpump?

Evakueringsröret är det som är närmare ytan?

Hur menar du borra hålen? Är det bättre jag borrar på karets vägg än botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis,tänkte bara ha skummaren därnere,så då räcker det med en baffel?Hur hög vet man hur den ska vara då,så tex vid strömavbrott så inte sumpen fylls över?

Skummaren har säkert en minimihöjd den måste ha för att dess intag skall vara under ytan? Om du mäter från kanten den hänger på nu, till undersidan av skummarkoppen, vad får du för mått då?

Kanske det går att vrida hållaren så du kan hänga den på insidan av sumpen? Annars får du hänga den på en baffel som slutar en bit över botten så det blir mer som en regelrätt hållare för skummaren och som då inte påverkar höjden i sumpen.

Ju högre vattenstånd i sumpen, desto mindre marginaler vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Sicce syncra 2.0 tänkt till skummaren. Har även en Aquabee 1000. Men den kanske är för klen som returpump?

Evakueringsröret är det som är närmare ytan?

Hur menar du borra hålen? Är det bättre jag borrar på karets vägg än botten?

Jag hade valt Sicce'n som returpump.

Hävertröret är nederst då det ska vara helt vattenfyllt och en bit under ytan så ma slipper få virvlar och sörpelljud från ytan i boxen.

Var du borrar har mindre betydelse, slutresultat ska bli det samma, men för enkelhetens skull kan du borra i botten och sätta en enkel box runt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade valt Sicce'n som returpump.

Hävertröret är nederst då det ska vara helt vattenfyllt och en bit under ytan så ma slipper få virvlar och sörpelljud från ytan i boxen.

Var du borrar har mindre betydelse, slutresultat ska bli det samma, men för enkelhetens skull kan du borra i botten och sätta en enkel box runt om.

Okej. Hängde inte med på vad som avgör nivån i boxen? Är det evakueringsröret,isf sörpla den inte massa vatten då?

Kanske massa dumma frågor,men vill få en klarhet på detta :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga frågor är dumma frågor. :)

Låt säga att du har fyllt ditt system med vatten och sätter igång returpumpen, då fylls nivån i karet tills den gör över boxens nivå, detta är då den nivån du kommer att ha i karet hela tiden.

När nivån i boxen kommer upp till häverten, så förjar det att rinna över där och du ska då strypa kranen på detta så pass lite att nivån i boxen ökar långsamt, långsamt uppåt till evakueringsröret. När nivån når kanten på detta röret så kommer vattnet att långsamt rinna längs med evakueringsrörets innerkant och du kommer att få ett helt tyst system pga att det rinner så långsamt som det går så det skvalpar och sörplar inget.

Skulle mot förmodan din hävert plugga igen helt, så kommer du att kunna ta allt vatten via häverten då den inte är strypt.

Har du svårt att få till den där långsamma ökningen i boxen så kan du med hjälp av en kran på returen också bromsa flödet uppåt lite grand, men det är små knyck som gäller, och allra helst ska man inte strypa pumpen alls.

Jag hoppas att du förstod mig nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar,Ja nu vart det glasklart :)

Följdfrågor (såklart :) )

Kan 20mm bli bra på alla rör,eller ska man ta 25 till evakueringen?

Blir det lagomt om man har boxen ca 1cm under kanten på karet,och har kam runt om?

Eller vad brukar folk ha,finns det någon tumregel på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan visst välja 25mm på evakueringsröret, inga problem. Du kan välja 25 på häverten med, bara att du får stänga det lite mer kanske, men annars är nog 20mm tillräckligt. Kolla sen vad du har för anslutning på returröret, så du får samma dimension hela vägen upp.

Jag har haft kanten på min box 5cm under kanten på akvariet, kammen går upp ca 2-3cm, sen finns det ett par cm tillgodo. Har det även så på mitt nya kar, även om jag inte kör med kam på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, stämmer bra det.

5cm är till glaskanten på boxen, sen går ju vattnet upp till mitt i kammen ungefär, så du har ändå bara en 2cm tillgodo innan det rinner över.

Annars är ett alternativ att du sätter en överriningsbox och kör med returröret på utsidan över akvariekanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...