Gå till innehåll

Trippelbuffer = Bikarbonat??


Niclas

Rekommenderade inlägg

Hej på er.

Fråga 1: Hur är det nu med "trippelbuffer" som finns i lite olika fabrikat, är det egentligen "bara" bikarbonat?

Fråga 2: Bikarbonat, jag vet att man kan köpa det i mataffären men är den "ren" nog? eller är det Apoteket eller nåt kemibolag som gäller?

Tack i förväg för som vanligt kloka svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonat höjer inte PH. Det ger ett ph på 8,0 och för att komma upp till 8,2-8,3 så måste man blanda i Natriumkarbonat. 1 del till 4-5 ungefär. Sen vet man inte vad det är för renhet på den som säljs på akvarielagunen eller hur många delar vatten den innehåller. skulle tippa på 10. De dyraste och renaste ligger på ca 2. (Ju mer vatten desto mer får man dosera) Jag kör med Salifert och jag doserar 1dl till 50l vatten när jag fyller på mitt kar för automatisk vattenpåfyllning och vattnet räcker i ca 12-14 dagar och håller kh't på 8-9,5 i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå till ett kontitori/bageri dom tar runt 40kr/kg. Men man ska nog inte sätta ett = tecken mellan bikarbonat och tripple buffer. Buffern är ett mycket stabilare preparat och bikarbonaten SÄNKER PH!

Jag blandar i 1/6 Natriumkarbonat (målarsoda) tillsammans med bikarbonatet för att det ska kunna höja ph. Sen använder jag även Tropical marines tripple buffer.

Läs Marinakvariets akvariehandbok där står mycket matnyttigt.

Du kan tillverka din egna målarsoda genom att ställa birarbonaten i ugnen 200 grader 15 min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Randy Holmes-Farley så höjer bikarbonat, karbonat och hydroxid pH lika mycket men karbonaten och hydroxiden måste tillsättas låååååångsamt men slutresultatet blir detsamma.

Alkalinity Supplements

One of the most common issues that reefkeepers face involves supplementing alkalinity while maintaining a reasonable pH. Alkalinity supplements impact pH in a variety of ways. One of these ways is the immediate altering of the pH. Different alkalinity supplements have different immediate impacts on pH, as most reefkeepers are aware. This impact is why, for example, limewater needs to be added slowly to a tank but sodium bicarbonate does not.

For this discussion, let’s presume that we want to supplement the carbonate alkalinity of a reef tank. That is, in the end we want to increase the bicarbonate and carbonate levels in the tank. There are a variety of ways to achieve this end, and these different ways have different immediate impacts on pH. Three of these ways (and combinations thereof) are fairly common in reefkeeping. These ways are addition of bicarbonate, carbonate, and hydroxide. In a reef tank that is permitted to equilibrate its total CO2 levels with the atmosphere, these additions all end up with the same final pH. That is, it is only the amount of alkalinity added that determines the final pH, not the nature of the additive itself.

In the short term, however, the impact on pH is very different. To quantify this, I measured to pH change on adding 0.5 meq/L of each of these alkalinity supplements to freshly made salt water (Instant Ocean made to S=35; alkalinity measured to be 2.26 meq/L by titration). Here’s the result for the pH found immediately, and then after 24 and 120 hours of sitting, unstirred, in an open 500- mL beaker:

[font=Times New Roman]Supplement[/font][font=Times New Roman]Initial pH[/font][font=Times New Roman]24 hour pH[/font][font=Times New Roman]120 hour pH[/font][font=Times New Roman]none[/font][font=Times New Roman]8.10[/font][font=Times New Roman]8.11[/font][font=Times New Roman]8.21[/font][font=Times New Roman]0.5 meq/L HCO3-[/font][font=Times New Roman]8.06[/font][font=Times New Roman]8.15[/font][font=Times New Roman]8.33[/font][font=Times New Roman]0.5 meq/L CO3-- [/font][font=Times New Roman]8.44[/font][font=Times New Roman]8.28[/font][font=Times New Roman]8.34[/font][font=Times New Roman]0.5 meq/L OH-[/font][font=Times New Roman]8.76[/font][font=Times New Roman]8.47[/font][font=Times New Roman]8.33[/font][font=Times New Roman]0.5 meq/L H+ [/font][font=Times New Roman]6.91[/font][font=Times New Roman]7.91[/font][font=Times New Roman]8.15[/font]

From this data it is clear to see the large increase in pH caused by the addition of hydroxide, and also the significant increase when using carbonate. Bicarbonate, on the other hand, shows the expected slight decrease in pH, but not nearly as much as is found with a strong acid of equal concentration. It is also clear that after sufficient time to equilibrate with atmospheric CO2, these differences disappear, and the pH is the same for all of the 0.5-meq/L alkalinity additions. This is an important result: in seawater in equilibrium with the atmosphere, for a given alkalinity there is a single pH that results, regardless of what was added to get to that alkalinity.

Hela artikeln: http://www.advancedaquarist.com/issues/may2002/chem.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han påstod inte detta. jag läste det lite noggrannare . Han skriver däremot att bikarbonat sänker ph lite grann

Bicarbonate, on the other hand, shows the expected slight decrease in pH, but not nearly as much as is found with a strong acid of equal concentration

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår av era kommentarer:

1) "TrippleBuffer" innehåller bikarbonat, natriumkarbonat och borat.

2) Bikarbonaten köper man på ICA

3) Natirumkarbonaten tillverkar man genom att ställa in bikarbonat i ugnen 200 grader 15 minuter.

Frågor:

1) Var kan man få tag på borat ?

2) I vilka propotioner ska man blanda allt med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför blanda om man inte har för lågt pH. Bikarbonat står för 90% av havsvattnets buffringsförmåga. Natriumkarbonat knappt 7% och borat för knappt 3%. Men det går att tillverka egen dubbelbuffer med 80% bikarbonat och 20% natriumkarbonat.

Borat tillverkas nog av att Borax löses i vatten (inte säker).

Systemets kemi

Kemin när ett tvärbundet polymert nätverk bildas från linjära polymerkedjor har en enkel förklaring. Borax, som har formeln

slime02.gif

Är ett salt av en stark bas och en svag syra och hydrolyserar i vattenlösning under bildning av en borsyra-boratbuffert med pH kring 9. Buffertjämvikten kan skrivas som:

slime03.gif Notera att borsyra är en så svag syra att den inte avger en proton, utan i stället tar upp en hydroxidjon från vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår dig rätt, så rekomenderar du att köra med en enkel dubbelbuffert,

för det är marginell skillnad att köra med trippelbuffert.

För att tillverka dubbelbuffert, så köper man 1 kg bikarbonat.

Man tar 200 gram bikarbonat och slänger in i ugnen 200 grader 15 minuter.

Sedan tar den nytillverkade natriumkarbonaten och blandar med resterande 800 gram bikarbonat.

Klart ! Nu har man 1 kg dubbel-buffert !

Rätta mig om jag har fel !

Varför blanda om man inte har för lågt pH. Bikarbonat står för 90% av havsvattnets buffringsförmåga. Natriumkarbonat knappt 7% och borat för knappt 3%. Men det går att tillverka egen dubbelbuffer med 80% bikarbonat och 20% natriumkarbonat.

Borat tillverkas nog av att Borax löses i vatten (inte säker).

Systemets kemi

Kemin när ett tvärbundet polymert nätverk bildas från linjära polymerkedjor har en enkel förklaring. Borax, som har formeln

slime02.gif

Är ett salt av en stark bas och en svag syra och hydrolyserar i vattenlösning under bildning av en borsyra-boratbuffert med pH kring 9. Buffertjämvikten kan skrivas som:

slime03.gif Notera att borsyra är en så svag syra att den inte avger en proton, utan i stället tar upp en hydroxidjon från vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ur Marinakvariets kemikaliehandbok:

2.4 Bufferlösning

För justering av karbonathårdheten och i viss mån pH-värdet kan man

göra sin egen bufferlösning. I handeln säljs flertalet produkter (ex vis

Seabuffer, kH-plus, Triple Buffer (Aqua Care)) som i princip gör samma

sak. Innehållet i dessa är oftast natriumvätekarbonat, natriumkarbonat

och natriumborat (Tropic Marins Triple Buffer innehåller även

spårelement, ska ej lösas i vatten innan tillsättning). Har man stor

förbrukning av karbonater kan man göra en egen bufferlösning som

komplement eller delvis ersättning av de andra produkterna.

Lös i 5 liter vatten (helst RO-vatten):

NaHCO3 30 g

Na2CO3 5 g

Detta ger en stamlösning.

Mät karbonathårdheten med jämna mellanrum för att fastställa behov av

extra buffer. Rekommenderat intervall är 7-11 °dk. Vid behov kan

stamlösningen göras mer koncentrerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...