Gå till innehåll

Layout på led till nano


jojje81

Rekommenderade inlägg

ska fixa lite led belysning till ett litet 45L (30x50x30 hxbxd) kar som jag tänkt ha som fraggkar m.m. Blir att bygga på lite ledar som jag har över som består av följande: 4 RB, 2 10000k, 1 6500k, 3 Actinic och en UV alltså 11 ledar totalt.

Har gjort en liten ritning på hur jag tänkt placera ledarna och tänkte höra vad ni tyckte...

Har även tänkt att jag ska bygga in alu brädan som ledarna monteras på i en gammal tömd t8 ramp så den kommer ligga direkt på karet.

post-7267-14468929417583_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade fördelat dioderna annorlunda. Nu har du UV på bara halva karet och 6500K i mitten.

Jag hade nog tagit två UV dioder istället och parat ihop de med var sin RB diod, så får du lite mer blått och UV i båda ändarna av karet.

Angående de vita hade jag antingen struntat i 6500K dioden och kör tre 10000K, eller så hade jag sattit de i par med, dvs tre stycken par av 6500K och 10000K. Om du inte har så pass mycket spänning kvar i drivaren att den orkar med de extra dioderna kan du koppla tex de vita dioderna i parallella par, så att alla vita drivs på halva styrkan. Det fungerar mycket bra. UV och RB paren kan också köras på det sättet om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha belysningen så fort som möjligt men är beredd att arbeta lite mer på den i framtiden så kan du placera dioderna enligt min plan eller någon annan. Och borra upp och fixa rampen så att du kan installera det antalet dioder som känns optimalt. Men bara koppla in de du har så länge. Så har du en fungerande ramp men kan bygga ut den när du är redo till full spec.

Lite omständigt men fungerar. Även om jag är med Manks, det tar inte så lång tid att ordna det så det är bra från början :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick rådet av Stig att inte sätta dem på rad, för att risken för disco-effekt ökar då. Han gav rådet att ha vita och blå framför varandra. Jag följde rådet coh är nöjd, kan inte säga hur det blivit om jag inte följt rådet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju inte alls mycket erfarenhet, jag vet bara vad jag har och hur det funkar, men jag tycker förslag nr 2 såg fint ut :)

Ska du ha det som fragg-kar blir det ju lite mer tryck i ljuset på 2 punkter med layout nr 2, så då kan du ju peta in de mest ljuskrävande korallerna där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...