Gå till innehåll

Dosering af Mg, Ca og KH pulver "færdigblandet"?


Thomas Salt

Rekommenderade inlägg

Hej, Et meget kort spørgsmål. Efter 6 mdr ruller akvariet stabilt og jeg begynder at se en tydelig trend i doseringen af KH (1 ske), Mg (½ ske) og Ca (0.4 ske) pulver om dagen. Er der noget der taler imod at jeg forblander pulveret så jeg blot kan dosere knapt 2 skefuld pulver om dagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Et meget kort spørgsmål. Efter 6 mdr ruller akvariet stabilt og jeg begynder at se en tydelig trend i doseringen af KH (1 ske), Mg (½ ske) og Ca (0.4 ske) pulver om dagen. Er der noget der taler imod at jeg forblander pulveret så jeg blot kan dosere knapt 2 skefuld pulver om dagen?

Om man tillsätter Ca och KH samtidigt får man en kemisk reaktion som ger fällningar. Ser ut som snöstorm i Akvariet. Talar av egen erfarenhet, lyckades genom att använda samma sked (med lite kvar i botten) till båda lösningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK fällningar har jeg ikke observeret, jeg har tidligere blandet pulveret inden jeg har smidt det i den bagerste sumps overløbskammer, skal vel forsøge at dosere KH dagligt, og så MG og CA i helgerne. KH i lille DT, CA i store sumpen, MG i den bagerste sump :) Takker for rådene det er bedre at spørge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...