Thomas Salt Postat 11 maj 2013 Postat 11 maj 2013 Hej, Et meget kort spørgsmål. Efter 6 mdr ruller akvariet stabilt og jeg begynder at se en tydelig trend i doseringen af KH (1 ske), Mg (½ ske) og Ca (0.4 ske) pulver om dagen. Er der noget der taler imod at jeg forblander pulveret så jeg blot kan dosere knapt 2 skefuld pulver om dagen? Citera
HiTeq Postat 12 maj 2013 Postat 12 maj 2013 Hej, Et meget kort spørgsmål. Efter 6 mdr ruller akvariet stabilt og jeg begynder at se en tydelig trend i doseringen af KH (1 ske), Mg (½ ske) og Ca (0.4 ske) pulver om dagen. Er der noget der taler imod at jeg forblander pulveret så jeg blot kan dosere knapt 2 skefuld pulver om dagen?Om man tillsätter Ca och KH samtidigt får man en kemisk reaktion som ger fällningar. Ser ut som snöstorm i Akvariet. Talar av egen erfarenhet, lyckades genom att använda samma sked (med lite kvar i botten) till båda lösningarna. Citera
Lasse Postat 12 maj 2013 Postat 12 maj 2013 Tillsätt dem separat och gärna med lite tidsfördröjning just för att inte få utfällningar av kalcium och magnesiumkarbonat.MVH Lasse Citera
Thomas Salt Postat 12 maj 2013 Författare Postat 12 maj 2013 OK fällningar har jeg ikke observeret, jeg har tidligere blandet pulveret inden jeg har smidt det i den bagerste sumps overløbskammer, skal vel forsøge at dosere KH dagligt, og så MG og CA i helgerne. KH i lille DT, CA i store sumpen, MG i den bagerste sump Takker for rådene det er bedre at spørge. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.