Gå till innehåll

Stressade koraller?


SmallTown

Rekommenderade inlägg

Efter ett "litet" missförstånd mellan mig o personen som såg till mitt akvarie nu när jag var på semester, så har min pump från sumpen gått nästan torrt och sprutat en j****a massa luft upp i huvudkaret(pågått ett par dagar). Detta har resulterat i både fiskdöd o koralldöd. Många av mina sps har bleknat och blivit vita på vissa ställen. Att koraller o fisk blivit stressade av detta e ju självklart, men gör man bäst i å fragga korallerna eller skall man vänta o se om de kan återhämta sig? Vet att det finns liknande trådar om bleknade acroporer, men detta e än så länge mycket små ytor som bleknat.

/Fredrik

ps, detta e andra gången man varit borta en lite längre tid o båda gångerna har man haft en katastrof i akvariet när man kommer hem. Kanske e dags att börja fundera på o ställa in kommande Turkiet resa om 3 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att det beror på att det blivit massa luftbubblor i karet? Med tanke på att jag har haft låg vattennivå i ett par veckor nu så att en av streamerna sugit in luft titt som tätt. Har inte haft några problem med några av spserna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Samma sak har hänt mig med massor av bubblor utan att något tagit skada, nu har jag nästan inga stenkoraller men det låter som om det finns fler bovar i dramat. Kan pumpen släppa ifrån sig något onyttigt när den går halvtorr?

Anledningen till att så många får problem runt sommaren är ju temperaturen, man kanske inte kan sätta fingret på en exakt temperatur som förstörde ett specifikt kar men dom flesta som upplever problem gör det sommartid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak har hänt mig med massor av bubblor utan att något tagit skada, nu har jag nästan inga stenkoraller men det låter som om det finns fler bovar i dramat. Kan pumpen släppa ifrån sig något onyttigt när den går halvtorr?

Pumpen borde inte släppa något(de e en ocerunner 3500) , och maxtemperaturen jag haft har varit 28 grader, ligger oftast lägre.Alla andra värden ligger normalt. nitrat´en ligger iofs runt 15 , men de e vanligt i mitt kar. Lite konstigt då oxå att min Lineatus trillade av pinnen i sammanhanget. Övriga fiskar ser ut att må bra.

Får chansa och se om korallerna återhämtar sig.

Säker på att det beror på att det blivit massa luftbubblor i karet? Med tanke på att jag har haft låg vattennivå i ett par veckor nu så att en av streamerna sugit in luft titt som tätt. Har inte haft några problem med några av spserna...

Vad jag har hört från vissa handlare så kan korallerna bli otroligt stressade av detta, men det e vad jag hört.

/fredrik

Tackar för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt mkt bubblor under lång tid stressar säkerligen korallerna. Beror den låga vattennivån på avdunstning så har man troligen fått en för hög salthalt samtidigt... och ytterligare en faktor som stressar korallerna.

Med stor sannolikhet så kommer korallerna att återhämta sig. Du har den troliga felkällan och kan lätt åtgärda den.Jag hade låtit dem vara för att se om de återhämtar sig. Blir det värre trots att du fixat bubblor och salthalt, då hade jag kanske panik-fraggat dem som en sista åtgärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt mkt bubblor under lång tid stressar säkerligen korallerna. Beror den låga vattennivån på avdunstning så har man troligen fått en för hög salthalt samtidigt... och ytterligare en faktor som stressar korallerna.

Hade inte ens tänkt tanken på att salthalten förändras, de e ju trots allt lite över 100 liter i sumpen och det sista facket var så gott som torrt. Får hålla lite koll på dem den kommande veckan , men tycker redan nu de börjar se bättre ut så ja tror de klarar sig.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...