Gå till innehåll

Tips på att få clowner att bosätta sig i min BTA?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Köpte en grön BTA från DO förra veckan. Den verkar må toppen men mina clowner har inte visat något som helst intresse av den än. Jag kanske ska ha lite mer tålamod men har ni några tips för att få dem att bosätta sig eller ska jag bara ge dem mer tid? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ta fem minuter, det kan ta en livstid. Vet att folk har plockat upp fiskarna och anemonen och haft dem i en hink utan något annat och på sätt tvingat in fiskarna i anemonen, jag vet folk som placerat anemonen där fiskarna brukar sova.

SJälv så har jag accepterat läget och skaffat en bunt sexy shrimps som hänger i min anemon och clownerna har hittat en euphyllia att sova i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla clowner går inte i alla anemoner.

Vad för sorts clowner är det som du har?

Det är percula clowner

Det kan ta fem minuter, det kan ta en livstid. Vet att folk har plockat upp fiskarna och anemonen och haft dem i en hink utan något annat och på sätt tvingat in fiskarna i anemonen, jag vet folk som placerat anemonen där fiskarna brukar sova.

SJälv så har jag accepterat läget och skaffat en bunt sexy shrimps som hänger i min anemon och clownerna har hittat en euphyllia att sova i :)

Hink lät smart. Durkslag lät som Gustav sa väldigt stressande. Jag skulle ändå vilja flytta på anemonen då den sitter på ett ställe där man knappt ser den så då kan det ju vara bra och ta ut den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

percula clowner gillar ju allra bäst Heteractis magnifica, Stychodactyla gigantea, S. mertensii

så inte säkert att dom någnsin går in i den du har då den ej är naturlig dock så är det lättare att få Amphiprion ocellaris att gå in i bta då den ej är lika kräsen

BTA är ju igentligen en ganska onaturlig anemon just till clowner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för tipset med att lägga clownen och anemonen i en hink tillsammans. Köpte faktiskt en till anemon i helgen och passade på att fiska upp en clown och slängde i tillsammans med anemonen när jag aklimatiserade den. Clownen började mysa med anemonen efter några minuter i hinken men sen när jag släppte i dem i akvariet så simmade clownen iväg. Men så idag så har clownen hittat tillbaka till anemonen. Hoppas bara den andra clownen tar efter sin kompis och gör lika dant :)

post-5397-14468929662975_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...