Gå till innehåll

Sjögurkor


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har en sjögurka som sedan jag har lagt i den i akvariet knappt synts till den är lite skygg :)

Men jag ser den lite då och då när den dammsuger botten efter matrester och annat ätbart.

Dom flesta är giftiga så man bör vara försiktig med dom men så länge ingen stör dom så stör dom ingen heller.

Trevliga djur att kolla på när man ser dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Vi har 6 st Holothuria atra, svarta sjögurkor. Tror att alla har bott hos oss i över 5 år. Gillar sand, stoppar i sig med sina mundelar, sen kommer den ut ren på andra sidan. Stressar man dom kan dom spotta ut sina tarmar. Dessa ska smaka och lukta väldigt otrevligt, vet inte om det är giftiga också. Sen är det det käcka med många tagghudigar att dom kan återskapa kroppdelar, så tarmarna växer ut igen.

Trevliga djur! Och en delikatess i Kina..

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, vi har rätt stor bottenyta i alla de 4 karen där de bor. Från 80x200cm och mer. I två har vi finkornig sand, i två har vi nästan BB. Så visst går det att köra utan. Men då har vi ju en hel del sten, samt en mängd blandad smuts bakom och under som säkert går att äta. Vågar rekommendera något direkt mått.

Det svaret kanske inte hjälpte så mycket. Har inte reflekterat så mycket över det eftersom de redan fanns i karen när jag började jobba på museet och alltid har mått ok(vad jag kan se iaf). Finns säkert mer info om man söker runt på nätet.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...