Gå till innehåll

Varför nitritpeak nu?


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Jag har som jag skrev i förra veckan haft ett par fiskar som dött och försvunnit. Efter det har en del snäckor, en sandsjöstjärna och väldigt mycket smålryp dött. Ja har mätt noreit och doserat lite bakterier.

Nu kom jag jem efter en elfteipp och mätte 0,1 i nitrit! I med bakterier, kan jag göra mer? Hjälper kolkälla nu?

Verkar aom att mycket bakterier har dött, men varför? Ett par döda foskar borde väl inte fe nitritpeak? Särskild då den sista dog för fem dagar sen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade börjat med vodka ganska nyligen? Hur bra är skummaren? Om den inte kan skumma ut alla bakterier som växer till så har du ju problemet där.

Det kan ju också va en kedjereaktion. En fisk dog som fick nåt annat att dö osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag återupptog väs förra helgen, men väldigt blygsamt, 1 ml per dygn på 250 l netto. Fosfatet gick iofs till noll, men nitrat mäter jag ca 3,5, om inte nitritet spökar för hel slanten

Skummaren är ny och skummar helt sjukt bra, när jag doserade 20 ml denitrol fick jag tömma koppen två gånger det dygnet på halvstrypt flöde.

Därför är jag rädd att ha den igång nu när jag nyss doserat bakterier igen så att jag inte skummar ut allt direkt... Tänkte sätta igång den i morrn bitti igen. Rätt eller fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen möjlighet att få till ett vattenbyte nu. Kan i bästa fall göra 50 l i morgon kväll. Skall starta osmosproduktion.

Man får kanske accepter att man inte kan fatta orsaken här, men det hade ju varit skönt.... Två döda fiskar borde öka näringsvärdena, men så har inte skett. Istället detta. Än igen katastrof, men karet är tillbaka på noll stabilitet...

Nå, får dosera bakterier i ett par veckor....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag inte lägga mig förrän ja dår rätsida i skummarfrågan...

Jag inbillar mig att bakterierna bättre hinner få fäste i stenen och föröka si om jag inte skummar bort allt direkt....

Nu drar jag väl igång debatten om levande sten behövs för denitrifikation också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall ha igång skummare och maximera luftningen. Om nu din nitrittest visar rätt så är det så att finns det nitrit så finns det också fritt amonium. Nitriten i sig är ganska harmlös i saltvatten men pga det relativt höga pH:t kan ammoniumet omvandlas till ammoniak - och det är farligt. Det du skall stoppa upp är kolkällan. Med kolkälla så bygger du upp en annan bakteriegrupp som under vissa förutsättningar kan konkurera ut nitrifierarna och det är troligtvis detta som hänt. Denna bakteriegrupp producerar också ammonium under det nedbrytningsarbete den gör. I med nitrifieringsbakterier, stoppa kolkällan och lufta. Du bör också stoppa matningen några dagar. Men innan du gör ngt - konfirmera att din nitrittest visar rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall ha igång skummare och maximera luftningen. Om nu din nitrittest visar rätt så är det så att finns det nitrit så finns det också fritt amonium. Nitriten i sig är ganska harmlös i saltvatten men pga det relativt höga pH:t kan ammoniumet omvandlas till ammoniak - och det är farligt. Det du skall stoppa upp är kolkällan. Med kolkälla så bygger du upp en annan bakteriegrupp som under vissa förutsättningar kan konkurera ut nitrifierarna och det är troligtvis detta som hänt. Denna bakteriegrupp producerar också ammonium under det nedbrytningsarbete den gör. I med nitrifieringsbakterier, stoppa kolkällan och lufta. Du bör också stoppa matningen några dagar. Men innan du gör ngt - konfirmera att din nitrittest visar rätt.

MVH Lasse

Mätte 0,1 i nitrit idag på morgonen ockaå. Skummaren har gått i natt. Har inte doserat kolkälla de senaste tre eller fyra dygnen.

Kollade nitrittestet mot osmosvatten och även destilerat vatten och fick lite mindre än 0,05, så det är inte helt 100, dock så ger det ju högre utslag, vilket jag an tar att det trots allt finns nitirit – eller? Bör jag köpa ett salifert-test också?

Amonium idag på morgonen gav utslag. JBLS test blir normalt pissgult direkt (lägsta nivån på skalan – dvs typ noll) och stannar där – mättiden är 15 minuter, men idag så hade det faktiskt nått i princip den ljusgröna nivå som motsvarar nästa steg – 0,1 mg/l.

Min slutsats är att något har dödat mina nitrifikationsbakterier, men skulle verkligen fosfat och nitrat vara nollade då?

Kan min ytterst försiktiga VÄS-dosering verkligen vara boven här?

Andra faktorer som kanske kan spela in:

  • Jag har ökat matningen de senaste två veckorna pga mer fisk och att dessa är anthias som vill ha mat ofta. De får en skvätt pellets fyra gånger om dagen med fodermaskin (minsta dosering) samt en halv tärning frysfoder på morgonen och en halv på kvällen. Dessutom lite större pellets för de stora fiskarna på kvällen
  • Jag har en stenbit i sumpen som jag hade i karantän under mitt moorish-experiment – dvs den blev utsatt för axilur-kuren som jag körde (en 250 mg-tablet mortlad och tillsatt per dag i tre dagar). I masktråden föreslogs att tillsätta axilur direkt i karet, så jag har inte reflekterat över att det skulle vara skadligt, men jag tar upp det här nu också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skadar väl aldrig med "a second opinion" - köp ett Salifert test också och jämför.

VÄS och andra kolkällemetoder har ju nackdelen att det gäller att hålla koll när det närmar sig nollvärden - det är gjort i en grisblink att tippa karet om man inte håller tungan rätt i mun - finns väl ytterligare nån tråd med denna problematik.

Sedan använder du ju nån tillsats som lät som en amerikansk bilvårdsprodukt - vad innehåller den egentligen - kanske ytterligare kolkälla?

Medicinering i karet är alltid no no! möjligen undantaget några örtbaserade varianter - avmaskningsmedel påverkar ju sannolikt borstmaskar, rörmaskar och planaria och säker en del mollusker också - tror inte riktigt på "målsökande" preparat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denitrol är JBLs bakteriepreparat. Innehåller möjligen kolkälla, men skulle inte tro det, är väl annat fabrikat på nitriveck antar jag.

Bara för att förtydliga så har jag inte medicinerat i karet, men det ligger en sten i sumpen som varit utsatt för maskmedel...

Alla rörmaskar lever och frodas, men jag har hittat ett par döda borstmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...