Gå till innehåll

10cm+ borstmask och mussla?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Tog en titt in i karet nu efter släckning och såg till min "fasa" en 10cm+ borstmask ligga bakom min mussla. Första tanken var att få ut den så testade att ta den med pincetten. Jag fick tag i den men den smet in i stenen. Nu till min fråga, den har ju troligen varit i karet ett tag och inget har dött, men musslan har ju bara varit i karet ett par veckor, ligger den i farozonen tro? Vill verkligen inte att masken ska skada den.. =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade väldigt mycket musslor i min burk så var det endast problem med borstmaskar när någon mussla var lite tjurig eller fått någon form av skada då var dom där och började äta upp den direkt. Men var musslorna helt friska var det inga problem alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, låter inte som akut problem med andra ord. Men tror ändå jag vill försöka få ut den, några tips? Läste nån stans att man kan ta ett PVC rör bit och fylla med typ filtervadd. I vadden gömmer man sen t.ex en räka. Masken går dit för att äta men fastnar i vadden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett akvarie utan borst mask anser jag är ett dömt kar att misslyckas med. masken håller rent stenens gångar så tänk dig för. När mitt lyse slocknar är det så hela botten rör sig av mask. jag hade en mussla tidigare och masken rörde inte musslan förens min kejsare bet i musslan vilket gjorde den dålig..... det tog inte lång tid innan musslan var uppäten av mask efter detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis plockat en röd 15 cm som tog alla nya 10 turbo sniglar på 3 dagar så visst finns det dom som inte nöjer sig med det som blir över..

Kom på den rackarn en sen kväll med ficklampa, fick lura den lite med lite mussla i ett turboskal så nu får den vara i fraggkaret,, jag matar den lite men med billigare mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger inte att det alltid är så. Men jag tror att borstmaskar ofta får skulden för dödsfall i onödan. Dom är väldigt snabbt på djur som dött av någon annan anledning. Så ser man ett dött djur är det antagligen minst en mask där men det behöver ju inte betyda att det dog pga av masken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...