Gå till innehåll

Bra eller dåligt?


Rekommenderade inlägg

Längst ut på en topp på min staghorn sitter det något som liknar brun spindelväv, likt en kokong på 1cm.

När jag viftar bort det ser det slämigt ut. sånt "släm" som stenkoraller släpper ifrån sig när man rör dom.

Efter några timmar är det tillbaka igen.Är detta bra eller dåligt?

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjena

Hade sånna lite var stanns i akvariet. Verkar vara någon sorts mask som har precis som du säger ett när för att fånga in partiklar. Om du tittar på dom ofta så kan man ibland se dem dra in nätet i röret.

Vet ej om dom är farliga eller inte. Hade rätt mpnga och jag märkte ingen negativ effekt. Tar ju bort partiklar från vattnet. Fast de är ju inte så sär väldigt snygga.

MVHF ilip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är inte farliga, det är små filtrerande rörmaskabara, finns massor med olika varianter, med kalkrör eller mjukabrunarör. Dom lever på småpartiklar i vattnet och phytplankton, finns det mycket sånt trivs dom... Så dom skall itne störa koraller om dom inte växer på dom, då bör man ta bort dom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det är inga "rör"maskar utan Bristle worms flera fam. finns. (Inte bara dom stora elaka). Dom skadar inte korallen. Lever ofta i den nedersta döda delen av korallen, men ibland på andra platser ( t.ex i botten spec om man har plenum). De använder korallen som skydd och gör normalt ingen skada. Vissa har upp till 50cm långa tentakler klädda med slem som på natten fångar plankon ja t.o.m bakterier. Jag har många sådana i mitt kar och om de trivs så är dina värden bra. Många fjärisfiskar äter dom om dom får tag i dom. Se The modern coral reef aquarium voume 3 av Fosså-Nilsen eller Julian Spungs böker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...