Gå till innehåll

Ytterfilter som sump?


Flingson

Rekommenderade inlägg

Sump och ytterfiilter är helt olika saker, sump är en öppen behållare medan ett ytterfilter är slutet.

I sumpen kan man därav ha skummare och andra tillbehör vilket inte funkar i ett ytterfilter.

Ytterfilter i sig är inte speciellt vanliga i saltvatten, den biologiska funktionen som filtret fyller uppnås på andra sätt och man vill gärna undvika ansamlingen av skit som sker i ett ytterfilter om inte rengörs ofta.

//NiXoN

Edit: Du måste inte ha en sump för ett hundraliters, men det hjälper med det estetiska om man har ett.

Antalet fack anger inte funktion/verkan eller kvalitet på sumpen, det är vad du stoppar i sumpen som avgör detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett juwel lido 120 och jag ahr en liten sump på 40 liter som jag har delat upp i 2 fack. ett som är lite större som jag använder som refugium och ett lite mindre där jag kör en lite rio nano skummare, aktivt kol och retur pumpen. mitt tips är att göra facket med returpump och skummare ganska stort så du får plats med ett litet powerhead där i som sätter rejäl fart på vattnet så att ingen detrius eller annat skit lägger sig på bottnen där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...