Gå till innehåll

Hjälp, Kirurg med frätskada?


Rekommenderade inlägg

Min Blue eyed surgeon har en stor mörk fläck med vitt runt om på hela ena sidan, andra sidan ser ok ut.

De andra fiskarna och de lägre djuren i karet ser ut att må bra.

Vad kan det vara,vad skall jag göra?

Kan tilläggas att kirurgen håller sig gömd och inte visar sig ens vid matning, detta har pågått sen jag köpte den för ca 1,5v sedan men det är först nu som jag sett skadan på sidan.

Den äter dock den mat som kommer ner till den.

//Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu förlorat all fisk utom en flavescens, verkar vara oodinium.-sjuk-

Sista fisken ser inge vidare ut nu, får se om han klarar sig. Kör med UVC, vitlök samt sötvattensdopp.

Hoppas du får till det med fisken men att sötvatten doppa och hanteringen kring det kan stressa fisken mer än att låta den va.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad ska butiken göra åt en fisk som e köpt för 1,5 vecka sedan?

Patrik

De utgör väl ett bra bollplank om just den fisken som de själva vet mest av alla. Här kan vi bara spekulera.

Om sen butiken kanske ser att det var nåt fel på fisken vid köpet så kanske man kan komma överens om något ekonomiskt också.

Om en dyr fisk dör för mig nära efter inköp vill jag iaf prata med säljaren, om inte annat så i rent utbildningssyfte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sötvattensdopp är det jag lyckats bäst när jag haft utbrott av oodinium liknande prick. Dom ända som överlevde var ett par clowner och en kirurg som sötvattensdoppades. Ozone har funkat jätte bra mot prick med för mig. Men om jag förstått rätt så är oodinium parasiterna i olika livsstadier och ozonet tar inte död på alla stadier. Så ett sötvattensdopp verkar komplettera bra som behandling. Men det är min privata erfarenhet av det. Har dock bara haft det en gång men flera verkar ha lyckats bra med det vad jag läst. Vitlök är nog bra mot immunet med.

Det är dock svårt att läsa om prick då det är svårt att hålla isär dom olika prick sjukdomarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De utgör väl ett bra bollplank om just den fisken som de själva vet mest av alla. Här kan vi bara spekulera.

Om sen butiken kanske ser att det var nåt fel på fisken vid köpet så kanske man kan komma överens om något ekonomiskt också.

Om en dyr fisk dör för mig nära efter inköp vill jag iaf prata med säljaren, om inte annat så i rent utbildningssyfte

En seriös butik säljer inte fisk som e dålig och vad sedan kunden gör med sin fisk är väl upp till kunden.

Allt för många trådar efter inköp om vad som är bäst för att bota div sjukdomar och nästan inga trådar om tex bör jag köpa denna fisk.

Den ekonomiska biten med butiken e lite små larvig då butiken inte vet va du givit för förutsättningar för ditt inköp.

Patrik

Ändrat av salar
lepra i handen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör som du vill. Jag vill lära mig om hobbyn och utgår ifrån att min handlarw vill hjälpa mig.

Klart din handlare vill hjälpa dig när du får problem men mycket kan man föregå om man läserpå och då slipper jobba från fel håll.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart din handlare vill hjälpa dig när du får problem men mycket kan man föregå om man läserpå och då slipper jobba från fel håll.

Patrik

Och det går aldrig fel även om man läser på? Generellt vad gäller inlärning brukar man säga att man kan läsa sig till och lyssna sig till ungefär 30%, resten kommer från praktiska övningar. Det gäller rimligen saltvattensakvaristik också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man måste få diskutera det med handlaren om nått går fel. Är inte så lätt jämt att för varken köpare eller handlare att få allt rätt. Kan ju även vara bra för handlare att få veta vad som händer. Om en handlare säljer 5st fiskar av samma sort och alla dör så kan man ju misstänka att nått redan varit fel innan dom kom till butiken. Om ingen berättar det för handlarn så tror han ju att han gör allt rätt och gör samma misstag om och om igen.

Men jag håller med om att det är fruktansvärt svårt att veta vad som gått fel och man kan inte beskylla handlaren varje gång en ny fisk dör i akvariet.

Det är lätt att samla fakta om man har nära och kan sitta och hänga i butiken och lyssna på handlarna och andras fel om dagarna. Även om det finns ett bra forum med mycket info så har jag fått den bästa hjälpen från mina handlare. Men tror dom skulle bli ganska irriterande om jag ringde dit och tom-snacka stup i kvarten. Skulle man bara läsa faktaböcker och fakta på internet så känns det som det knappt är värt att stoppa en fisk i ett kar under 500l.

Har man 20mil till affären så e de inte alltid så enkelt om man hittar på en fisk som man inte sett i affären. Man åker ju inte hem 20mil för att läsa på om den för att sedan åka tillbaka några dagar senare 20mil för att kanske upptäcka att den är såld för att sedan åka hem 20mil tomhänt igen. Men det är klart, dödsfallen skulle ju minska om man inte köpte några fiskar.

Fel är jätte tråkigt när det gäller djur men inom saltvatten har nog nästan alla (Läs alla) råkat haft/köpt något djur som dött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och det går aldrig fel även om man läser på? Generellt vad gäller inlärning brukar man säga att man kan läsa sig till och lyssna sig till ungefär 30%, resten kommer från praktiska övningar. Det gäller rimligen saltvattensakvaristik också.

Shit va dyrt det kommer att bli för dig om du ska köra med 70% praktiska övningar och 35% stryker med.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit va dyrt det kommer att bli för dig om du ska köra med 70% praktiska övningar och 35% stryker med.

Patrik

Verkar inte som att du begrep vad jag skrev. Även om jag inte får ihop matten i ditt svar så betyder väl inget i det jag skrev att praktisk tillämpning av teori behöver betyda att jag till stor del kommer att misslyckas?

Tillexempel om man går på en mattelektion på en timme i procenträkning så bör man lägga två timmar på att läsa teorin själv och sju timmar på att öva för att behärska avsnittet väl.

I detta fall innebär praktik att man ibland tyvärr kommer göra dyrköpta misstag. Jag tvivlar på att du aldrig har gjort något fel med ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man måste få diskutera det med handlaren om nått går fel. Är inte så lätt jämt att för varken köpare eller handlare att få allt rätt. Kan ju även vara bra för handlare att få veta vad som händer. Om en handlare säljer 5st fiskar av samma sort och alla dör så kan man ju misstänka att nått redan varit fel innan dom kom till butiken. Om ingen berättar det för handlarn så tror han ju att han gör allt rätt och gör samma misstag om och om igen.

Men jag håller med om att det är fruktansvärt svårt att veta vad som gått fel och man kan inte beskylla handlaren varje gång en ny fisk dör i akvariet.

Det är lätt att samla fakta om man har nära och kan sitta och hänga i butiken och lyssna på handlarna och andras fel om dagarna. Även om det finns ett bra forum med mycket info så har jag fått den bästa hjälpen från mina handlare. Men tror dom skulle bli ganska irriterande om jag ringde dit och tom-snacka stup i kvarten. Skulle man bara läsa faktaböcker och fakta på internet så känns det som det knappt är värt att stoppa en fisk i ett kar under 500l.

Har man 20mil till affären så e de inte alltid så enkelt om man hittar på en fisk som man inte sett i affären. Man åker ju inte hem 20mil för att läsa på om den för att sedan åka tillbaka några dagar senare 20mil för att kanske upptäcka att den är såld för att sedan åka hem 20mil tomhänt igen. Men det är klart, dödsfallen skulle ju minska om man inte köpte några fiskar.

Fel är jätte tråkigt när det gäller djur men inom saltvatten har nog nästan alla (Läs alla) råkat haft/köpt något djur som dött.

Om handlaren säljer 5 fiskar till 5 olika personer så är det 5 olika förutsättningar för fisken.

Jag förstår om man har långt till en butik att det blir lite mera impulsköp när man åker men det tar inte bort frågorna man kan ställa till handlaren.

Tex vad man har.

Storlek på kar

Hur länge karet vart igång

Fisk bestånd

Stabila värden

Eventuella problem

Jag har sett många akvarium som varit proppfulla med stora fiskar och grymma koraller men det ställer stora krav på akvaristen.

Patrik

Ändrat av salar
lepra i handen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte som att du begrep vad jag skrev. Även om jag inte får ihop matten i ditt svar så betyder väl inget i det jag skrev att praktisk tillämpning av teori behöver betyda att jag till stor del kommer att misslyckas?

Tillexempel om man går på en mattelektion på en timme i procenträkning så bör man lägga två timmar på att läsa teorin själv och sju timmar på att öva för att behärska avsnittet väl.

I detta fall innebär praktik att man ibland tyvärr kommer göra dyrköpta misstag. Jag tvivlar på att du aldrig har gjort något fel med ditt akvarium.

Jag svär på att jag aldrig gjort något fel med mina akvarium och inköp.(host host).

Jag försöker bara få akvarister att minska dina dyrköpta misstag för allt går att läsapå här på SG sen är det upp till folk att solla från en skit snackare som jag.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag svär på att jag aldrig gjort något fel med mina akvarium och inköp.(host host).

Jag försöker bara få akvarister att minska dina dyrköpta misstag för allt går att läsapå här på SG sen är det upp till folk att solla från en skit snackare som jag.

Patrik

Ja input från er med lång erfarenhet är såklart värdefullt. Jag har läst massor. Mycket fastnar inte och man ser informationen efter misstaget. Annat ignorerar man för att man så gärna vill prova ändå. Ibland går det och ibland inte.

Jag tror man skall följa en blandning av sunt förnuft, magkänsla och råd från andra.

Om man nu får vika ut i ytterligare filosofi så bygger egentligen allt människan vet i grunden på empiriska studier, dvs oändliga misslyckanden tills man lyckas en gång och med tiden kan sprida kunskap för att färre skall begå samma misstag. Tillslut är kunskapen så självklar att nästan ingen misslyckas.

Tänk så tråkigt salvattnandet vore om det hade varit lätt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har vi problemet. De flesta svaren finns om man orkar ägna ett år åt att läsa alla gamla trådar på svg och rc. Dock så kan ingen människa tillgodogöra sig all info utan att börja tillämpa.

Jag läste på i tre månader samt ytterligare tre medan jag byggde innan uppstart. Ändå känner man sig fortfarande som en fullkomlig novis ett haövår efter uppstart och ett års "studier"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratar alltid med säljaren om en fisk dör väldigt nära inpå köp eller beter sig på ett sätt som den ej bör. Finns massor av anledningar till att jag gör detta. Om ingen gör det så vet inte butiken om dödsfall och tror att det va en kanon sändning. Ta som ex att en butik för en sändning med en underliggande sjukdom en ej syns. Dom tar hem 20 fiskar alla dör hos sina kunder. ingen säger något. dom tar hem en sändning till från samma ställe samma sak händer osv osv. Det kan vara tex att Den grosisten dom tar fisken ifrån har skevt vatten eller vad som helst upp till butiken om dom vill forska i det.

Vi vill alla att fisken ska vara i bra skick utan större problem . Vissa saker går ej att se kan ha hänt något i transporten som har att stressen till nytt kar blir för stor. och om man då köper en firre spelar ingen roll pris. Jag har fått nya fiskar vid några tillfällen.

Så jag tycker alla gånger man ska prata med säljaren om man inte själv har tabbat sig. Ett vatten prov brukar vara bra att ha med sig samt viken temp man har osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1986 när farsan köpte mitt första saltkar självklar hjälpte han mig. Men då fanns det akvarieföreningar som va mer aktiva och man gick hem till folk och diskuterade på ett annat vis en va man gör idag.

Den skillnaden som är nu är att man söker mycket info i cybervärden på gått och ont står mycket felaktigheter på nätet med.

Marcus : Hoppas verkligen du rer ut detta nu så du kan glädjas åt friska fina fiskar och ett väl fungerande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är nu tomt på fiskar, jag kommer att bygga på mitt rev under en till två månader frammåt innan jag provar att introducera en fisk igen.

Skall jag köra UVC:n under tiden eller kommer det bara göra mer skada än nytta nu när jag inte har några djur kvar som är mottagliga för sjukdommen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...