Gå till innehåll

Skruvar + saltvattensakvarium


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Märkte nu när jag gjorde rent mitt ytterfilter att skruvarna på den börjat typ rosta/ändrat färg.. Vad gör man? Det är i mitt ytterfilter som jag har kol osv i så det är ju något jag egentligen vill fortsätta använda, när vi köpte ytterfiltret stod det att man kunde använda det till saltvatten, så what to do?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det utvändiga skruvar för att hålla ihop filtret eller så, eller är det nåt invändigt som kommer i kontakt med vattnet? Är det i kontakt med vattnet så, ja, metall och saltvatten är ingen riktigt bra kombination. Om det är skruvar som normalt inte behöver röras så kanske du helt enkelt skulle dra över dem med silikon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket alla jag får ta och köpa syrefast i a4 kvalité då!

Det är invändiga skruvar så de kommer tyvärr i kontakt med vatten! Men efter lite funderande kommer jag skippa ytterfiltret till det stora karet ändå och istället använda den till mitt 54l's kar så att det blir större vattenmängd där i samt så att jag kan förvara LS i så att det blir bättre/stabilare värden. Känner att filtret tar för stol plats inne i möbeln till det stora karet ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså jag vet inte om jag ids ge mig in på teorin kring skruvförband, men:

Få plastskruvar har samma hållfasthet som ens de mest låghållfasta metalldito. Ponera nu att filtertillverkaren jar dimensionerat sitt förband något sånär så kanske den förspänning man kan nå med en plastskruv inte är tillräcklig - du vill ju inte att det ska läcka.

Nu vet jag inte vad det är för funktion på det aktuella skruvförbandet, men det kan kanske vara på sin plats att tänka sig för.

Å andra sidan kan det säkert gå jättebra också, som sagt tänk till bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...