Gå till innehåll

Vilken Lps?


Heske

Rekommenderade inlägg

Jo nån av dom är det, men jag kan iallafall inte se skillnad på Goniopora och Alveopora, så mer exakt vet jag inte ;):)

Dock väldigt lik skötsel vad jag har förstått. Har läst att dom mår bra av aminosyretillskott, dom har ett rykte om att va svåra och inte jättemånga lyckas med dessa koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock väldigt lik skötsel vad jag har förstått. Har läst att dom mår bra av aminosyretillskott, dom har ett rykte om att va svåra och inte jättemånga lyckas med dessa koraller.

Jaha, det va ju typiskt... får väl se om den klarar sig då.

Alvepora har 12 tentakler per polyper och gonipora har 24 tror jag=)

Ok, får ta fram systemkameran och ta lite bättre bilder på den då och börja räkna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns en bra tråd om dessa vackra koraller: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?52473-Goniopora-fortfarande-en-om%F6jlig-korall-N%E5gon-som-lyckats&highlight=goniopora

Jag har själv lyckats med både Goniopora och Alveopora, eller tiden får visa men gonioporan har jag haft i ca 9 månader nu och den tar emot föda bra, jag har sätt att den inte bara fångar maten genom att stänga igen sina polyper utan den brukar även svälja vattnet, eller jag tror det iallafall då man ibland kan se hur munnen öppnar och stängs på polyperna. Den har inte växt speciellt mycket men däremot kan jag se små nya polyper bland de större. Det samma gäller Alveoporan men den har jag bara haft sen ca januari då jag tog över den från att den var döende. Idag tar den också emot föda bra men jag har inte sätt samma beteende på denna korall om att den sväljer sörjan som blir av frysfodret (har inte sätt samma munrörelser) men jag tror den gör detsamma för när jag matade med röda plankton så blev "stammarna" röda i korallen. Denna har nog växt en aning sen jag fick den och jag ser också på denna nya små polyper bland de stora.

Nyckeln är att ge dom mat, ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...