Gå till innehåll

Patrics 866 liter


Curtus

Rekommenderade inlägg

Gjorde slag i saken idag och snickrade ihop bänken.

Den blev bra, drog en formplyfa i botten så att ev. vattenstänk å så inte rinner ut på golvet om det inte kommer över reglarna.

Nu ska den bara målas, kommer köra med nån vanlig vit vattenbaserad lackfärg. Behöver nog inte palla så mkt fukt om man har god ventilation på bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var nya bänken på plats, den ska bara kläs in med köksluckor så är den i stort sett klar sen.

Nu ska jag bara vänta på glasmästaren å se vad priset blir på optiwhite och limmning av karet och få ett pris på vad sumpen skulle kosta mig.

Efter det är ju grunden klar, sen är det bara hård-shopping av teknik som gäller=)

post-4468-14468930205834_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag beslutade mig till slut att inte byta glaset, den glasmästaren som skulle göra jobbet hörde aldrig av sig med något prisförslag (trots påtryckningar) och den andra glasmästaren jag vände mig till ville inte göra jobbet men kunde fixa glaset. Så jag tänkte ge mig på att limma det själv först men efter lite funderande så beslutade jag mig för att behålla karet som det är. En vacker dag flyttar man förhoppningsvis till hus och då är det ju läge att köpa ett nytt kar om man fortfarande är sugen på stort kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Stått stilla här ett tag igen men nu gör vi ett ryck. Skynda långsamt :)

Har fått tag på lite mer utrustning till karet vilket gör att det är lättare att planera sump osv.

Zeofiltret kommer bli ett Avast Vibe har jag beslutat.

Skummaren blev en BK 300 så det går nog åt att jag har ett hårt belastat kar :)

Ballingplanerna ändrade jag och sattsar på kalkreaktor istället. Blev en AC Turbo3, fattas dock co2 flaska osv till den.

Har 2st Giesemann MH lampor och 8x39w T5, vill ha LED men det är ju inte gratis i inköp. Får se om man startar med detta och byter senare eller hur det blir.

Karet ska provfyllas i helgen och se ifall jag har tätningsjobb att göra eller inte :)

post-4468-14468932794363_thumb.jpg

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

post-4468-14468932794018_thumb.jpg

post-4468-14468932794185_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man blir ju inte klok på detta. Vet inte hur många gånger jag planerat om sump osv. Sen tycker man att det blir bra å några dagar senare är det nya planer igen=)

Har forskat vidare om Avast vibe och det verkar vara många som fått filter av dålig kvalitet. Funderar nu på att försöka bygga ett eget ala Zeomatic eller helt enkelt lägga pengarna och köpa ett Zeopmaticfilter. Har även funderat på ett manuellt filter men skulle ju vilja att det skötte sig själv så mycket som möjligt.

Planerna för sump och teknik ser för tillfället ut såhär:

post-4468-1446893286085_thumb.jpg

Sumpen under karet blir en helt öppen sump för Skummare, kolfilter, och Zeofilter. En bubbelfälla till returen är allt.

Karet i skåpet till vänster är enbart en vattenbytesstation, tänkte ta en avstickare från returpumpen till detta karet som antingen får vara inkopplat och en del av systemet hela tiden för att öka vattenvolymen. Eller något man bara fyller upp vid vattenbyte.

Under kommer kalkreaktor, gasflaska och osmostunnan stå.

Doserpump till Zeolight och vattenpåfyllning kommer kunna stå i det lilla utrymmet till höger om sumpen under akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Här har man verkligen inte bråttom=)

Projektet går framåt men det går långsamt.

Har köpt på mig en del PVC och beställt ytterligare lite rördelar. Kommer kunna börja dra lite rör å så snart och tänkte även börja bygga lite på scapen!

Förövrigt så fick jag hem 2st Jebao DC 12000 idag från Fish-streets tyska lager, resten av beställningen från HK kommer väll kanske nästa vecka. Då kommer ATO, en Jebao RW-15 och en Jebao RW-20, eggcrate samt 4st roterande utblås till returen.

Den ena DC 12000 kommer vara returpump och gå till en 5-delad manifold:

-Retur till huvudkaret (4st roterande utblås)

-Retur till vattenbyteskaret

-Matning till kolfilter

-Matning till zeofilter

-Matning till kalkreaktor

Jag hoppas pumpen ska reda ut det jobbet!

Den andra pumpen ska jag använda till min KZ Zeoreaktor och försöka modifiera den till en automatisk reaktor. Tanken är helt enkelt att sköta flödet genom reaktorn med returpumpen som jag skrev ovan och sen använda den andra Jebao 12000 pumpen på timer för spolning av stenen. Jag hoppas att 12000L/H samt en kraftigt överdimensionerad reaktor ska få stenarna att röra på sig :D

Reaktorn har ju en kapacitet på 6liter zeolit men mitt system ska enligt Zeolight-guiden bara ha straxt över 1000g (vet dock inte hur många liter det är?) och iom att stenarna kommer ha mycket utrymme att röra sig på och inte ligga så jättepackat så borde dom få lättare att röra på sig tycker jag.

Jag skulle behöva en ny syresten till min kalkreaktor också, är det någon speciell typ av syresten jag bör ha eller kan jag köpa några billiga syrestenar på Ebay bara?

Det var allt för denna gång.

post-4468-14468933850204_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojoj, snabba bud som vanligt från Fish-street! Idag kom resten: Eggcrate, roterande utblås till returen, ATO, och 2 streamers.

Magneten på Jebao RW-20 är riktigt klen, den orkar knappt bära upp vikten av pumpen! Annars ser pumparna riktigt fina ut och RW-15 sitter bättre än den större.

ATO´n från Fish-street ser också helt ok ut även om det blir en del sladdar å grejer till höger och vänster.

post-4468-14468933861458_thumb.jpg

post-4468-14468933861019_thumb.jpg

post-4468-14468933861235_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Aquacare reaktorerna så kopplar man en luftpump med en syresten i en av behållarna som är till för att neutralisera den kvarvarande gasen.

Den stenen som satt i reaktorn var tvärslut så jag behöver en ny=)

Syresten till kalkreaktor?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Aquacare reaktorerna så kopplar man en luftpump med en syresten i en av behållarna som är till för att neutralisera den kvarvarande gasen.

Den stenen som satt i reaktorn var tvärslut så jag behöver en ny=)

Köp en vanlig syresten i trä.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Syrestenarna från E-bay är hemma nu:)

Har limmat lite av returen. Fyra utlopp med roterande utblås.

Även första delen av aquascapen är klar. Frugan kallar den pudeln:(

Jag tror dock det kommer bli kanon med lite koraller på samt när jag ympar in lite levande sten på och runt konstruktionen sen :)

Luftigt och gott om plats för korallerna blir det hur,som helst.

post-4468-1446893399093_thumb.jpg

post-4468-14468933991116_thumb.jpg

post-4468-144689339913_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...