thomas5547 Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 Jag är akvarievakt åt min kompis, Markus,.. "Driveland"Men han får INGA kalkalger.. Akvariet är nästan identiskt med mitt..Har försöt att ställa in hans AC reaktor.. nr. 2 (Själv har jag den mindre nr.1.)Kalkmixer har han oxå..Har provat att öka på timerna.. och grejat på.. men inget händer.. skumt..Hos mig kommer det mycket kalkalger..Nån som har nått tips? Citera
Wotan Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 Clear flo spray. Använder det själv och tror att det har hjälpt att få mkt kalkalger. Då kanske det sätter fart på processen Citera
hbmannen Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 ja har inte gjort ett dugg förrutom att ha svinhögt nitrat :)dom växer som ogräs Citera
uffe2 Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Jag har samma problem (minimalt med kalkalger) med ett av mina kar ! Skumt !!?Jag har något höga nitrat och fosfat värden.I förra karet, så växte kalkalgerna som ogräs och fastnade på allt. Citera
thomas5547 Postat 28 juli 2005 Författare Postat 28 juli 2005 Jag har ingen anining.. Det går åt kulor i Reaktorn.... Citera
elNico Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Mkt cirkulation och lite fosfat...Jag e kanske korkad om jag säjer emot dej nu men ......Jag har ganska mycke cirkulation o ingen fosfat, men en j***a massa kalkalger!Däremot tror jag att det beror på ljuset, man ska nog hitta nåt ljus som e lagom. För starkt ljus, MH och kanske rör som e starka så trivs inte kalkalgerna. Och för lite ljus oxo naturligtvis.Jag ser på mitt kar som har varit igång ett år nu, det sprakar av kalkalger, mitt Ca ligger aldrig över 360, KH kanske runt 8. Om det beror på att jag tillför lite kalk eller att mina kalkalger äter upp det vet jag inte, men det e min erfarenhet!Och lagom med ljus, då menar jag om man vill ha kalkalger inte stenkoraller! Citera
acuario Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 stämmer bra elNico. Thomas vänd på någon sten och kolla om det är lila under Citera
thomas5547 Postat 29 juli 2005 Författare Postat 29 juli 2005 har kollat.. och Markus sten är i alla fall blekare på baksidan.. =/ Citera
acuario Postat 29 juli 2005 Postat 29 juli 2005 bra kh, kalcium och magnesium och inte stekande belysning då borde de rackarna börja växa tycker man. Du kanske får ympa in en liten sten från ditt kar och testa. Lägg den i ett skuggigt parti Citera
thomas5547 Postat 29 juli 2005 Författare Postat 29 juli 2005 ja, jag vet inte.. inte lätt.. Akvariumet fungerar bra.. men inga kalkalger direkt.. Hos mig blir det på rutorna nästan direkt.. om jag inte skrapar.. Citera
Klubbsson Postat 30 juli 2005 Postat 30 juli 2005 Ta lite av dina och gör flingor av dom, strö dom sen i Divelands akvarium och så kalkalger i hans kar. Jag fick det tipset av en som jag köpte begangnad sten av, och där satt det kalkalger som var 4-5cm höga. Citera
thomas5547 Postat 30 juli 2005 Författare Postat 30 juli 2005 funger det verkligen? *Känner mig som Stig Helmer i Flygpnaet.. Juice..* ha ha Citera
Klubbsson Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Jag har inte testat det själv men jag har hört det från flera håll att det funkar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.