Gå till innehåll

Oodium? Allt dör....


Rekommenderade inlägg

Det började med att jag köpte en vitbröstad kirurg, allt gick bra i ca 1,5 veckor sen kom några få prickar och jag trodde inte det skulle vara så farligt...

Sen blev det bara mer mer och det smittade av sig till min gula kirurg.

Nu tyckte jag att det va lite väl mycket att bara låta det vara så jag testade med salifert stop parasit...

fiskarna fick bara mer och mer prickar och det började likna en vit hinna på fiskarna.

nu har nästa alla fiskar dött, ca 12-13 st

det som är osmittat är räkorna och en salarias?

kan jag köpa nya fiskar om ca 2-3 veckor eller vad gör man?

Jag blir lite rädd att detta ska hända igen?

Går det verkligen inte att bota?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig.

Har själv haft oodinium under våren. Vet att en del lyckats klara det med ozon, kanske även ett bra UV. Hos mig bromsade det bara förloppet. Lösningen blev att ta ur all fisk och medicinera i karantänsakvarium, då förlorade jag ändå hälften.

Tyvärr så ligger parasiten latent i sanden, så vill du vara hyfsat säker på att inte få tillbaks besvären skall du gå fisktomt minst 6 veckor. Räkor och lägre djur är inga problem, men du måste ha ut all fisk ur buken om du skall bli av med parasiten.

Lycka till /Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dosera parasitdödande medel i karet i et par veckor så alla parasiter dör. och om du har möjlighet så skaffa att karantäns kar att har fiskarna i så du kan få bort alla parasiter från fisk/koraller innan de åker ner i huvud kraet=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Vill du vara säker måste du ta ut all fisk. De som inte insjuknar bär fortfarande på parasiten och du kan få nya utbrott om fiskarna blir stressade. Det är åtminsånne vad jag läst mig till... och gjort själv.

Kan tilläggas att karet såg ut som om någon slängt i en handgranat när jag slutligen fick ut alla. Inte kul, men nödvändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Vill du vara säker måste du ta ut all fisk. De som inte insjuknar bär fortfarande på parasiten och du kan få nya utbrott om fiskarna blir stressade. Det är åtminsånne vad jag läst mig till... och gjort själv.

Kan tilläggas att karet såg ut som om någon slängt i en handgranat när jag slutligen fick ut alla. Inte kul, men nödvändigt.

kan tänka mig hur det såg ut. såg ut så hos mig med när jag skulle ha ut mina fröken fiskar. fick ta ut all sten och frustrerad var jag. funderade ett tag på att klippa av en kabel och slänga i och elfiska(skämt och sido)

emil jag tycker du ska ta upp all fisk och korall och lägga i ett annat kar(separera de systemen sen dosera parasit dödande medel i karet och även i "fisk" karet så att alla parasiter på fiskar, koraller och allt i huvud karet dör. sedan börja använda ett karantär kar=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iom att det bara va kvar 4 fiskar och dom också va kraftigt smittade så fångade jag nu dom och avlivade dom:(

så nu får karet gå tomt i ca 1-2 månader.... Det ända jag har nu är några räker och sniglar...

Den vitbröstade kirurgen kostade mig

1 gul kirurg

3 bangaier

1 salarias

1 mandarin

1 scooter blenny

2 fire gobby

2 clowner

1 pinset

1 vitbröstad kirurg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...