Gå till innehåll

B12 - till matvägrande fiskar


DSB

Rekommenderade inlägg

I boken Complete Encyclopedia of the Saltwater Aquarium, läste jag en intressant uppgift som jag inte hört tidigare. Nämligen att man kan försöka med att tillsätta lite flytande (antar jag) B12 i vattnet för att trigga matvägrande fiskar.

Är det någon som försökt detta ?

Skummade igenom The Marine Fish Health and feeding Handbook (Bob Goemans/Lance Ichinotsubo), men hittade ingen info om detta i deras annars förträffliga bok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat från boken jag hänvisat till ovan:

"If a newly acquired fish shows no interest in feeding, it may be helpful to add vitamin B12 directly to the aquarium water in the hope that the fish will take it in and it will trigger the urge to eat."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Intresant ämne du tar upp! Vitamin b12 är väl viktigt för nervsystemets funktion och bildandet av röda blodkroppar. Ibland tillsätts vitaminer och mineraler i fodret eller direkt i vattnet. Matvägrande eller nedsatta fiskar kanske triggas av tillskottet, vilket gör att de energimässigt "orkar" söka föda igen. Intressant inlägg :) Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Intresant ämne du tar upp! Vitamin b12 är väl viktigt för nervsystemets funktion och bildandet av röda blodkroppar. Ibland tillsätts vitaminer och mineraler i fodret eller direkt i vattnet. Matvägrande eller nedsatta fiskar kanske triggas av tillskottet, vilket gör att de energimässigt "orkar" söka föda igen. Intressant inlägg :) Med vänlig hälsning, ante

Helt riktigt.

vore intressant att veta hur effektivt det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt.

vore intressant att veta hur effektivt det är.

Ja eller hur pass stor dos som skulle krävas för ett ge effekt,hittar du någon informatiom om hur upptaget av doseringen i vattnet skull ske(står hope) ?

förövrigt så används B12 i vissa torrfoder idag t.ex New life spectrum. Men knepet är väl att få dem att få dem att äta pellets.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis...hur effektivt det är, samt principen bakom resonemanget. Berikar du fodret på något sätt?

Berikar inte fodret idag, men har tidigare använt en produkt från Fauna Marin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja eller hur pass stor dos som skulle krävas för ett ge effekt,hittar du någon informatiom om hur upptaget av doseringen i vattnet skull ske(står hope) ?

förövrigt så används B12 i vissa torrfoder idag t.ex New life spectrum. Men knepet är väl att få dem att få dem att äta pellets.

Mvh

Sunny

Helt riktigt, det vore intressant och få veta hur doseringen skulle bli. Någon sådan info har jag inte hittat i böckerna.

I ett hyfsat stort akvarium som jag har på 980 liter + vattnet i sumpen, så blir vattenvolymen ca 1200 liter. Så min gissning blir att det blir ganska mycket jag får tillsätta. Men i ett karantän akvarium kanske det är möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

B12 är vattenlösligt och eftersom en saltvattensfisk dricker så skulle det kunna fungera i saltvatten - i alla fall i teorin.

MVH Lasse

Precis i teorin är det möjligt, men i praktiken ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...