Gå till innehåll

Vävnadsdöd seriatopora


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Den ljusblå/vita seriatoporan lider av vävnadsdöd, förtvinar från basen och upp. Samtidigt så ser den gröna bredvid riktigt bra ut.

1) vad kan det bero på?

2) vad kan jag göra? Klippa ned och montera om de friska delarna?

Kh hade skjutit upp något i helgen då jag blandat en ny dunk, konstigt, men det låg på nio.

Ca ligger också högt, 470.

Mg 1300

Ph 8

Temp 26-28 över dagen

Salt 1024

No3 12

Po4 0,1

Jobbar på näringsvärdena nu.

De flesta övriga spser ser bra ut (om man bortser från trista färger) utom problem-acroporan som tappat vävnad i topparna igen.

Detta har pågått för bägge i ca tre veckor. Tyvärr har nog kh åkt lite jojo pga varierande belastning.

post-6894-14468929911676_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten tar kol på den snabbt, fick en fosfatspik när jag glömde byta mitt media, gick från 0.04 till 0.1-0.2 och då släppte den vävnaden snabbt. Lyckades få ner fosfaten rätt snabbt och vävnadsdöden bromsade in snabbt även om en stor del skadades.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fosfat har stuckit på sistone. 0,21 nu (hanna). Det har dött mycket fisk på sistone, och de flest ligger nånstans i revet. Har inte haft tid att riva och leta rätt på liken.

Både nitrat och fosfat stack iväg, så bärjade med väs igen och har kört ett par veckor nu med ca 1 ml/100l. No3 är okej igen, men fosfatet hängde inte med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...