Gå till innehåll

Vågsimulator till Turbelle 2002 bråkar!


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Köpte en "pulsvariant" (powertimer 708) till min Tunze Turbelle 2002 (luftkylda) hyfsat billigt, eftersom den var lite keff och jävligt gammal. Grejen är att den m.h.a ljussensorn ska gå ner på låg cirkulation när det blir mörkt, samt även växla mellan t.ex 100% och 20% på dagen, men istället för att gå ner i varv stannar den pumpen helt! Nån som vet vad detta kan bero på? Den var ju som sagt defekt redan innan köpet, men det skulle vara kul att veta vad som är felet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gamla Fisherpumpar som är gjorda med samma teknik. När jag fick dem var de flesta igenbeckade i lagren. Man kollar genom att ta av toppkåpan och snurra till på fläktvingen. Det är "självsmörjande" oljebronslager som går hyggligt att tvätta i bensin. Vid själva lagret sitter en filtskiva som oljeförråd. Tvättar man ur dessa torkar och smörjer med motorolja 10 - 40 så blir i alla fall Fisherpumparna som nya. Jag gjorde så, körde ett par år innan jag bytte till Powerclear 802 på grund av strömkostnaden. men nu är de framme igan efter ungefär 10 år i kartong. Jag har testat fem och en hade ett segt lager men de andra startade som om jag lagt undan dem i går. Däremot har jag haft problem med kylningen när de går på reducerat varv så en har jag moddat med en 80 mm datafläkt på toppen. Går på test nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,men det är säkert samma fel,kolbiten som sitter på trimpoten går av, Ficher pumpar har inbygd termosäkring som bryter om pumpen blir för varm,och Ficher Acua Care och Iks är samma pump i grunden men olika färg på kåpan,kör nu med tunze 4002 men dom går max 600varv p minut,då är det tyst men pumpar mycket vatten utan tryck, funkar samma med Ficher pumpar, idealiska pumpen är Ficher 1000 med 3500 pumphuvud öser mycket vatten drar lite stöm och är tyst och den tar ingen skada av att slås till och från.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Termosäkringen på en av mina Fischer började slå till och från när jag körde med 3500 huvud och låg fart. Hög fart kunde jag inte köra med för våggången sänkte vattenytan så mycket att pumparna började suga luft. (Breddavlopp) Men med datafläkten och ett 2000 huvud går det bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...