Gå till innehåll

Billig Balling


smedberg

Rekommenderade inlägg

Fauna marin har kvalité som ligger på labb nivå typ.... därav priset. det som maakvatten har är lvsmedelskvalité som jag anser är fullt ok. Men det finns vissa balling salter på marknaden som har sämre kvalité än det och man kan märka det på att tex calcium cloriden löser sig dåligt och blandningen blir inte klar vid dosering av endast 70 gram / liter balling vätska. jag har testat maakvattens cacl2 och det gick att hälla i över 200 gram / liter utan att det blev grumligt. Jag testade dock inte den övre gränser hur mkt det gick att hälla i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

classic är

Dunk 1 . 72 gram CaCl2/liter balling vatten i denna kan man även tillsätta mgcl2

dunk 2. 80 gram natriumbikarbonat /liter

duk 3 . 24 gram natriumclorid fritt salt /liter

hur mkt mgcl2 man lägger i dunk 1 får man mäta sig till och denna mängd kan variera en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dum fråga till....hur är det med spårämnen?? typ flaska 1-2-3 vart och mängd....tyckte jag läst på rätt bra men ju mer jag läser nu ju mera vilsen blir jag ha ha ha :D

en del tycker man ska tillsätta det separat för att det inte går åt i den takt man pytsar i ..?? eller är jag ute och cyklar på vintergatan nu ;)

/timmpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rekommenderade doser är ju 5ml/ liter

så då blir det

/ liter då.

72g Cacl2 + 5ml heavy metall complex och 5ml strontium barium complex . jag har för mig att det är ok o blanda dessa 2.

80 gram natriumbikarbonat och 5ml iodine floride complex

24gram nacl2 fritt salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då börjar oredan som skapats i mitt lilla huvud nystas upp sakta men säkert....alla har så klart ett "eget" recept på vad som passar in i deras kar och det är det som man rör ihop.

Men man måste ju kunna börja som sakt med en "standard" lösning och sen mäta sej fram till vad man behöver mer eller mindre av för att hitta balansen och sedan vilken av balling metoderna som passar ditt egna kar och hur korallerna färgar/växer.

Ska blanda dunkarna nu så ska jag mäta upp värdena och se vart det bär av :D

Tack för snabba svar....känns alltid bra att veta det finns kunniga i närheten....bara ett par knapptryckningar ifrån så att säga ;)

/timmpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med de recept jag lämna skall man dosera samma mängd från alla dunkar. sedan kan det som sagt skilja något pytte lite och då kan man öka några gram på den ena eller andra för och få en jämn förbrukning där man doserar precis lika mkt av alla dunkar. jag rekommenderar dig att köra i 30 gram MgCl2 i dunk 1 och se vart det räcker och kolla var tredje dag typ till en början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska pröva med det :) har lite lps:er som ser ledsna ut och bara vatten byten verkar inte räcka längre och att man doserar lika mängd ur dunkarna hjälper ju till att skapa ordning i kaoset :D

Så i mitt fall på 5L/dunk.

dunk 1.360g Cacl2+25ml heavy metall complex och 25ml strontium barium complex.(samt mgcl2 efter uppmätt behov??)

dunk 2.400g natriumbikarbonat och 25ml iodine floride complex.

dunk 3.120g nacl2 fritt salt.

Ändrat av timmpa
glömde lite txt ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nog ungefär den modellen jag köpt...bara den inte spökar till i karet nu he he he :)

Att man inte börjat med balling classic tidigare....verkar smidigt....lps:erna som va lite vissna har kommit lite redan hade ett calcium underskott

så man skäms :smiley13:

/timmpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...