Flingson Postat 29 juni 2013 Postat 29 juni 2013 Hej någon som vet hur giftiga dessa är för t.ex. ögat?http://se.reeflex.net/tiere/3900_Zoanthus_sp35.htmhttp://se.reeflex.net/tiere/3075_Zoanthus_sp2425.htmTack för svar! Citera
alexochingencarina Postat 29 juni 2013 Postat 29 juni 2013 Den sista är inte det minsta giftig (för mej). Har fraggat många gånger och sen petat, näsan ögat örat. Är du kännslig alegisk mot mycket är det kanske en annan sak. Citera
Flingson Postat 29 juni 2013 Författare Postat 29 juni 2013 Vet inte om bilderna stämmer men här kommer mina Citera
dahlgren Postat 29 juni 2013 Postat 29 juni 2013 Jag skulle hantera dem som om de vore giftiga. Citera
Flingson Postat 29 juni 2013 Författare Postat 29 juni 2013 Rörde den lilla kolonin rörda knappar och det är ju max 6 knappar, senare TROR jag att jag kliade mig i ögat och då började det svida men 40min senare känner jag inget? 6 knappar kan väl inte generera så mycket gift? Citera
Flingson Postat 29 juni 2013 Författare Postat 29 juni 2013 Kliade mig inte med fingrarna som jag rörde knapparna med utan handleden Citera
MarinaS Postat 29 juni 2013 Postat 29 juni 2013 Grejen är den att alla koraller är mer eller mindre giftiga. De tio gångerna du fraggat och hållt på med korallen kanske du inte påverkats nånting men sen rätt som det är den elfte gången kan du börja få allergiska reaktioner. Jag har heller aldrig påverkats något nämnvärt av koraller förutom att jag bli illamående av lukten och ibland lite snurrig men med tiden kan detta ändras och bli värre. Något man a.l.d.r.i.g ska chansa på är att peta på koraller och sen indirekt peta sig på öppna sår, ögon, mun, näsa utan att ha tvättat händerna noga med varmt vatten. Citera
Manks Postat 29 juni 2013 Postat 29 juni 2013 1 knapp kan generera tillräckligt med gift. Men som sagt, behandla alla som de vore giftiga. Trist om man blir allergisk mot sitt eget akvarium. Handskar och glasögon på när man fraggar och har sig. Citera
alexochingencarina Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Haha, lev lite nu. Finns facktiskt koraller som är en delkatess, att äta!!!=) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.