Gå till innehåll

Ni med mycket stenkoraller


Jocke

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag hade tänkt att bara ha stenkoraller i mitt kar som är på 400liter.

Ni som har mycket med sten koraller.

Kör ni både med kalkmixer och kalkreaktor?.

Hur använder ni dom grejerna,kör ni mixern på dagen eller på natten?.

Hur kör ni reaktorn,dagen ,natten?.

Varför använder man en mixer när man har en reaktor?.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag kör kalkreaktorn på eftermiddag och kväll. För avdunstat vatten så fyller jag bara på med osmosvatten, under natten och morgonen så pumpar jag osmosvatten vart tredje timme som går via kalkmixern. De gör jag för att inte få så stora svängningar på pH:t.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tips av Pwin,Janne att börja köra med Korallen-zucht.de tillsatser nu när jag fick problem med burken. Har nu haft dessa i en vecka och kan redan säga att dessa grejor funkar kanon. PÅ dom koraller som jag lyckas att rädda kan jag se att färgen e klart bättre än vad de va innan och att polyperna står rätt ut under hela dygnet.Dom tillsatser som jag köpte va.

Stylo-pocci glow

Esienkonzentrat

Aminoacid

Kaliumjodid flour konzentrat.

Svin nöjd med dessa grejor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar ju onekligen som en trevlig produkt om man kan hålla liv i korallerna bättre och samtidigt få dom att behålla eller förstärka färgerna, men hur dyrt blir det i längden? Har nån räknat på det? Det verkar ju som att man måste byta Zeoliten ganska ofta och de små skojjiga flaskorna är ju inte billiga heller... å andra sidan så slipper man lite annan utrustning. Det enda rtiktigt stora problemet (eller det kanske bara är jag som tycker) är ju att man inte kan köra UV, vad sjuttsingen gör man när nya firren får prick o hotar att smitta de andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag förstår vad du menar Nicklas! Janne här på guiden har ju bestämmt sig för att köra Zeoliten nu. Och han säljer ju av alla dessa skaer som man har samlat på sig under alla dessa år. Det e verkar som det e mycket jobb med zeoliten då man skall röra runt i zeoliten,tillsätta massa ämnen hålla koll på alla värden riktigt ordentligt varje dag osv.. Men belöningen man får e ju det värsta man kan få ut av sina koraller.Men jag hóppar över det och kör bara på som vanligt men tillsätter dessa flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallen-Zucht har en uppsjö med produkter, bara en del är kopplade till ZeoVitmetoden. Medans de fyra preparaten som BroderIsak använder, kan man använda bara man har lite näringsämnen. Preparaten är ganska dryga, riktvärdet för dosering är endast 1 droppe/100 liter per dag och då blir de ej så dyra. Framförallt så finns det ZeoVit guiden där det står utförligt hur man skall använda preparaten. För den intresserade så rekomenderar jag att läsa den. Det finns blandannat visuella rekomendationer, om dina gula koraller blir gröna så sluta att doser järn. Man litar mer på att titta på korallerna och göra en bedömning än att mäta.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...